Eloi Gabriel, professor de Batxillerat
Dues setmanes i mitja abans de l’escriptura d’aquest article, els alumnes que actualment fan segon de batxillerat varen fer la presentació des seu TR.
Molts de vosaltres que ens seguiu a les xarxes socials de l’Escola i que sou també assidus lectors d’ ElFil, ja haureu notat que el TR és un tema recurrent en les nostres publicacions. Ho és, pel pes curricular, però també ho és per la importància del desenvolupament de les habilitats que exigeix als alumnes.
Com bé indica el nom, la recerca és l’element clau d’aquest treball i és el que el fa diferent de la resta de treballs que es demanen al llarg de l’escolarització. En tot moment es demana un treball d’investigació, des de la fase inicial en la qual l’alumne ha de ser capaç de proposar una hipòtesi que aporti un dubte raonable no resolt. En aquest procés d’elaboració de la hipòtesi un dels elements clau, base també del mètode científic és la intuïció.
Sobre la intuïció. És molt fàcil trobar-se en alguna ocasió immers en una conversa on diferents actors defensen posicions oposades sobre un mateix fet. El que en diríem una discussió, sense cap lectura pejorativa. Fins aquí, res a dir. El tema comença a ser interessant quan per defensar cadascuna d’aquestes posicions els actors presenten arguments de vegades molt fonamentats, però de vegades més relacionats amb l’experiència personal, amb els prejudicis, o amb les creences.
La raó, per tant, no és sempre l’element clau sobre el qual gira la resolució d’un conflicte, aquesta és una idea que segurament podem aplicar en molts altres àmbits a banda del TR, però que ara no venen al cas. Són aquestes argumentacions, sense un fonament científic, les que ens poden fer pensar en una bona hipòtesi. Si no, penseu d’on li sorgeix a Galileu la idea d’estudiar la teoria heliocèntrica (tot gira al voltant del sol) sense altre fonament que les propostes intuïtives d’Aristarc de Samos, per cert, propostes àmpliament rebutjades per grans científics com Arquímedes (veure més informació d’aquest tema a l’article de la revista Sàpiens ) .
Aquest és per tant el punt de partida del TR: la hipòtesi. Insisteixo, potser dels moments més difícils, segurament perquè ens demana un esforç que va més enllà d’un mètode, una sistemàtica o una disciplina, depèn d’un treball que potser de vegades no valorem prou: la imaginació, la creativitat i el sentit comú.
Al claustre de batxillerat de l’Escola, som conscients de la dificultat que suposa als alumnes el treball en aquesta línia, i al llarg dels anys hem anat fent propostes per ajudar i acompanyar-los en aquesta fase. Enguany, vam pensar que seria molt interessant que els alumnes de 1r de batxillerat que tot just es troben en la fase de tria del TR, puguin escoltar de primera mà, l’experiència dels alumnes de 2n de batxillerat. Valorem molt positivament el resultat i us n’oferim una petita mostra amb aquests vídeos que us mostrem a continuació.
Aquí pots llegir molt sobre TRs d’altres cursos…
Un dels moments crucials i complicats en el procés de creació del TR, és sense dubte el d’escollir un tema i a partir d’aquest, elaborar una hipòtesi
Deixa un comentari