Àlex Albert, alumne de 2n de batxillerat
La comunicació en el seu sentit més ampli ha canviat completament el seu significat en els darrers anys, això no és cap novetat. Avui en dia no podem entendre el concepte de comunicació sense pensar en internet i tot el que ha comportat la seva evolució: xarxes socials, noves maneres d’apropar-se al client, diferents formes de vendre els productes i comprar-los, i un llarg etcètera. Els negocis actuals tenen una nova manera d’interactuar amb els seus consumidors, el que ha fet que hagin d’ampliar la seva presència a les xarxes socials, promocionar-se i realitzar campanyes publicitàries online i innovar amb les seves tècniques per poder assolir els seus objectius publicitaris.
La publicitat a internet i a les xarxes socials ha fet que les agències de màrqueting s’hagin hagut de renovar completament. Ja no serveix utilitzar només la publicitat convencional, que alguns diuen que és cada vegada menys efectiva, sinó que s’ha de fer un lloc a les noves formes en les quals es presenta la publicitat actual. Tampoc es tracta d’abandonar la publicitat tal com la coneixíem fins ara, però sí de diversificar els diferents canals i aprofitar els diferents recursos dels quals es disposen actualment per a crear noves maneres de captar l’atenció del públic i comercialitzar els productes.
Des del primer moment en què em vaig trobar davant la situació d’haver d’escollir un tema per al meu treball de recerca vaig tenir molt clar que volia que estigués d’alguna manera relacionat amb algun concepte nou i innovador. Després de pensar-hi molt vaig decidir decantar-me per fer el treball sobre la publicitat en l’actualitat i el seu futur. Sempre m’ha resultat molt interessant com la publicitat aconsegueix influenciar les persones per tal que mostrem interès o curiositat vers un producte o empresa. És justament per aquesta raó que vaig decidir fer un treball en el qual pogués aprofundir sobretot en les raons per les quals les empreses decideixen invertir en publicitat i en l’evolució i el futur d’aquestes inversions.
Vaig decidir que la hipòtesi principal del meu treball de recerca fos: “el futur de la publicitat es troba sobretot a les xarxes socials, és a dir, les empreses centraran la majoria de les seves inversions publicitàries principalment en aquestes plataformes i passaran a ser el principal canal publicitari”.
L’objectiu principal d’aquest treball era analitzar l’evolució que la publicitat ha tingut en els darrers anys, tenint en compte les inversions publicitàries i la seva efectivitat i, d’aquesta manera, poder fer estimacions sobre el funcionament d’aquest sector en un futur pròxim. Per fer això vaig haver d’observar l’evolució de la publicitat des dels seus inicis, amb un marc teòric de la història de la publicitat, i observar els canvis que s’han produït els darrers anys.
Un cop realitzat tot el treball vaig poder treure una sèrie de conclusions a partir dels resultats obtinguts.
En primer lloc, gràcies a les anàlisis dels registres de les inversions publicitàries anuals, vaig poder observar com la publicitat a les xarxes socials obté una inversió que està en clar creixement. Un 67% dels enquestats asseguren haver incrementat les seves inversions en la publicitat en aquestes plataformes en tan sols un any, amb xifres que han arribat als 17.900 milions de dòlars invertits en publicitat a les xarxes socials.
Respecte a les xarxes socials, vaig poder observar que un aspecte important del seu èxit depèn dels seus usuaris i de l’ús que aquests fan de les plataformes. Els anunciants aprofiten la quantitat d’informació i de potencials clients que recullen amb les xarxes socials per crear segmentacions molt més específiques del mercat i, d’aquesta manera obtenir una efectivitat més elevada en mostrar anuncis relacionats amb els interessos del públic.
Respecte a les xarxes socials, vaig poder observar que un aspecte important del seu èxit depèn dels seus usuaris i de l’ús que aquests fan de les plataformes. Els anunciants aprofiten la quantitat d’informació i de potencials clients que recullen amb les xarxes socials per crear segmentacions molt més específiques del mercat i, d’aquesta manera obtenir una efectivitat més elevada en mostrar anuncis relacionats amb els interessos del públic.
Tanmateix, no es pot afirmar que la publicitat a les xarxes socials sigui la més efectiva. Amb aquest treball vaig analitzar el comportament dels consumidors en diferents pàgines web i xarxes social i vaig comprovar com són molt pocs els usuaris que realitzen una compra basada en els anuncis que veuen a les xarxes socials. Únicament un 1% dels enquestats de 13 o més anys assegura haver realitzat una compra després de veure un anunci d’un producte a Facebook o Snapchat. Amb Instagram els resultats són similars: tan sols un 4% dels enquestats reconeixen haver comprat algun producte després d’haver vist un anunci a Instagram.
Tanmateix, tot i que les xarxes socials potser no són el canal publicitari amb més eficiència, sí que són el canal que ofereix més beneficis per als anunciants, factor que fa que molts decideixin apostar per la publicitat en aquestes plataformes. La senzillesa de col·locar la publicitat a les xarxes socials és molt més gran que en els altres mitjans, ja que es realitza en uns senzills passos a través d’internet. L’avantatge més gran que ofereixen, però, són les eines de control que s’ofereixen als anunciants. Amb les quals és possible seguir en temps real tots els resultats de les campanyes publicitàries, ja que recullen dades de la quantitat d’usuaris que han vist els anuncis i dels que hi interactuen. D’aquesta manera, els anunciants poden prendre mesures immediates basades en aquests resultats per potenciar les campanyes que estiguin resultant més atractives o per a modificar o suprimir aquelles que els generin menys beneficis. Aquests avantatges no els ofereixen els altres canals publicitaris.
Després d’analitzar l’evolució que ha fet el mercat de la publicitat els darrers anys, sobretot amb la incorporació d’internet i de les xarxes socials, i de fer unes estimacions del futur dins d’aquest sector, vaig comprovar que la meva hipòtesi era relativament certa. Sí que és veritat que la gran majoria de les empreses estan apostant per aquest nou canal publicitari i que les inversions estimades pels anys vinents són encara més elevades. Tanmateix, la televisió continua sent el canal publicitari amb més importància en l’actualitat i probablement continuï sent-ho durant els anys vinents, tenint en compte les xifres de les inversions estimades.
Amb aquest treball vaig estudiar el mercat de la publicitat a les xarxes socials i els resultats obtinguts han demostrat la importància d’aquestes plataformes a escala mundial, amb unes xifres que no ofereixen dubtes sobre el seu potencial. Aquest recurs continuarà creixent en els pròxims anys i aquelles xarxes socials que aconsegueixin adaptar-se a les noves tendències per seguir augmentant el seu nombre d’usuaris i d’inversions es convertiran en vertaders gegants tecnològics, més dels que ja en són algunes.
El futur de la publicitat es troba sobretot a les xarxes socials
Deixa un comentari