Clara Dotú Noguera, alumna de 2n de batxillerat
Durant l’etapa de Batxillerat tots els alumnes hem de realitzar un treball de recerca. Aquest s’inicia a 1r de Batxillerat i s’entrega i presenta a principis de 2n. El projecte pot ser del tema que cada persona decideixi, en el meu cas vaig decidir endinsar-me en les ments dels més petits, fent un treball sobre la intel·ligència emocional en infants de 4 i 5 anys, i la importància de l’autocontrol des de la primera infantesa. La meva idea va ser aplicar a l’etapa d’educació infantil un bon pla d’entrenament del control de l’impuls (explica’t més endavant i de creació pròpia), demostrant que aquest afavoreix la concentració i benestar emocional dels infants i creant, amb l’ajut de bons professionals, una eina útil i beneficiosa que es pogués arribar a aplicar de manera satisfactòria a l’etapa d’educació infantil.
Com ja vaig poder observar només començar el treball, la importància i fins i tot existència de la intel·ligència emocional com a concepte sempre ha estat un tema de debat. D’entrada, trobar una definició adequada del mot intel·ligència no és pas una tasca fàcil, però per sort i gràcies al progrés social, psicològic i científic, cada vegada es dóna més com a vàlida la definició d’intel·ligència com a una capacitat que ens permet entendre i comprendre els estímuls del nostre entorn, entendre les seves relacions i buscar la forma més coherent i correcta de resoldre-les; s’obre així, per fi, la gran porta a l’apassionant món de la intel·ligència emocional.
Un cop fet aquest pas i havent-me endinsa’t en el món de les emocions, de la seva gestió des de la ment d’un infant, de la impulsivitat, de l’autocontrol i la seva importància… vaig començar la part de la creació del programa.
He de dir que aquest ha estat tot un repte. No som conscients de la complexitat de la ment i de la dificultat a l’hora de crear programes, activitats, o qualsevol altre tipus de material que permetin la seva educació i treball . Per tal de crear una eina que fos útil i que pogués donar bons resultats he hagut abans de fer un estudi previ sobre què volia treballar, i un cop feta aquesta part he anat elaborant totes les activitats. He de dir que un dels aspectes més singulars i destacables del meu programa és que les activitats són generalment de creació pròpia, ideades de la forma més creativa i original possible, sempre buscant desenvolupar la capacitat d’autocontrol, però sobretot per captar l’atenció de l’infant, que espero que així sigui. A més a més, en tot moment d’aquest procés pràctic i de creació he anat adaptant el programa a una immensa quantitat d’aspectes tenint sempre en compte la necessitat d’aquest tipus d’alumnat i buscant sempre la seva efectivitat. És per això que ha estat de vital importància marcar unes pautes prèviament, garantint així que tot anés el més rodat possible.
Seguidament adjunto una de les activitats plantejades on es pot veure en què consisteix, el material necessari, que es treballarà… Aquest procés el vaig fer amb 6 activitats i cada una va lligada a un sistema d’avaluació determinat per tal de millorar i beneficiar en tot moment el procés educatiu de l’infant:
Durant aquesta fase és quan he pogut observar la complexitat emocional de l’ésser humà, els estímuls a què estem contínuament exposats i la seva importància, que, encara que no ens ho sembli, poden arribar a condicionar el nostre desenvolupament a nivell emocional, social, i afectar, així com s’ha descobert, el nivell cognitiu. De manera que mai no hem de menysprear la importància i complexitat que tenen les emocions a la nostra vida. És indispensable per al benestar de tota persona tenir un bon nivell emocional i això només es pot treballar amb el desenvolupament de la intel·ligència emocional.
I aquí és on entra la nostra gran incògnita i principal, quina és, doncs, la relació entre la intel·ligència emocional i la importància de desenvolupar l’habilitat d’autocontrol que em vaig proposar desxifrar? Després de tots aquests mesos de treball on he fet una autèntica entrada al món de les emocions i del benestar emocional sobretot a les ments dels més menuts, puc afirmar amb total certesa que a través d’un bon pla d’entrenament de l’impuls no tan sols afavorim la concentració i el benestar emocional dels infants, sinó que els donem una eina indispensable per a la resta de la vida i és que desenvolupant aquest autocontrol els obrim les portes al creixement de la intel·ligència emocional, el motor de les nostres vides.
Les emocions, doncs, com he vist després de tot aquest treball, condicionen la nostra manera de fer, de pensar, d’actuar i per tant, diríem, de ser. Són el motor de les nostres vides i és de vital importància cuidar-les i podríem fins i tot dir mimar-les des de ben petits i quina millor manera de fer-ho que començant per gestionar-les de manera conscient i responsable des de l’aula.
I és que aquest programa s’ha centrat en la impulsivitat, però el cervell humà i la manera de fer és molt més complex del que pensem i és per aquesta raó que a ple segle XXI haurien de crear-se i aplicar-se milers de programes com aquest per treballar totes aquests habilitats i capacitats amb les que qualsevol nen o nena hauria de créixer.
Ha estat un plaer fer aquest treball, haver entrat a les ments dels més petitons i al fascinant món de les emocions.
Si voleu llegir més sobre treballs der ecerca, clickeu aquí…
No som conscients de la complexitat de la ment i de la dificultat a l’hora de crear programes, activitats, o qualsevol altre tipus de material que permetin l’educació en l’autocontrol i la intel·ligència emocional
Deixa un comentari