Martina Massana, alumna de 2n de Batxillerat
Per motiu de cloenda de l’etapa acadèmica de Batxillerat i com a conclusió de la trajectòria escolar, el treball de recerca, en el sentit estrictament acadèmic, representa una iniciativa de maduració personal. Tot i això, el projecte Trustbot també és una oportunitat per indagar i investigar sobre aquells temes que més ens interessen i preocupen, amb un enfocament més profund i complet.
Prèviament al treball de recerca, ja des de ben petita havia sentit afany per tot allò relacionat amb el món tecnològic. Per aquest motiu, a l’hora de triar tema vaig decidir incorporar aquestes eines en un dels problemes vigents a la societat juvenil: l’assetjament escolar. Presentant-lo com un conflicte tan present (un de cada quatre estudiants de Catalunya afirma haver-ne patit), enfocant el tractament d’aquesta qüestió a través de les noves tecnologies, volia explorar un nou punt de vista poc considerat fins al moment. La meva hipòtesi va ser: Un xatbot pot detectar casos d’assetjament.
El procés de recerca va ser laboriós, però em va permetre enriquir el meu coneixement abans d’endinsar-me en l’elaboració pròpia del Trustbot, el xatbot que es va consolidar com el centre d’aquest projecte. Per tal de documentar-me de la manera més completa possible, vaig dur a terme la investigació per dues vies: la tecnològica i la psicològica. A través de consultes a internet i d’estudis previs, i amb l’ajuda de professionals dels corresponents sectors vaig elaborar la part teòrica del treball.
De tota manera, va ser l’àmbit pràctic aquell que va “donar vida” al projecte. Va estar encapçalat per la creació del xatbot, però reafirmat per tota la feina anterior. A partir de l’elaboració pròpia del guió de preguntes que hi apareixerien, vaig dur a terme la programació íntegra del Trustbot: capaç de conversar amb un alumne i establir un primer diagnòstic orientatiu per detectar si és o no víctima d’assetjament escolar. El mateix xatbot va quedar integrat dins una pàgina web (https://trustbot.cat/), també de programació pròpia, amb informació adjunta i altres recursos d’ajuda.
Amb això vaig poder dur a terme una primera anàlisi que em permetés verificar o refutar la hipòtesi, que vaig poder desenvolupar a través d’una prova pilot amb alumnes de 1r i 2n d’ESO de l’escola. Això em va permetre establir una afirmació parcial, limitada per la llei de protecció de dades, a la hipòtesi inicial, que em va orientar cap a una evolució positiva: un xatbot sí que pot detectar casos d’assetjament escolar. La primera rebuda del Trustbot entre els estudiants va ser molt positiva i això em va permetre fer una primera consideració també positiva de la idea original.
A partir de l’elaboració d’aquest treball, les conclusions han estat diverses però girant al voltant d’una mateixa idea. Actualment, malgrat la presència activa de l’assetjament a la nostra societat, el conflicte continua envoltat d’una incertesa perjudicial. La detecció de casos és una tasca molt complexa, subjectiva i individualitzada i alhora i com a conseqüència, els protocols d’actuació no sempre són aplicats en el moment idoni. De la mateixa manera, no sempre s’actua amb aquests protocols en les situacions adequades i hi ha una concepció generalitzada del concepte d’assetjament que no sempre es correspon amb la idea correcta.
És per això, i com el treball m’ha permès afirmar, que s’ha d’encarar aquest problema des de nous punts de vista. I què millor que ajudar-nos de les noves tecnologies per fer-ho? Amb aquest projecte, i amb el Trustbot, es desmunta aquest estigma que redueix les noves tecnologies als àmbits racionals i objectius de les tasques que desenvolupem. Com a mostra constatada amb aquest treball: els xatbots també poden ajudar contra l’assetjament escolar, detectant-lo i aturant-lo. El fi ha de ser buscar noves iniciatives que actuïn de forma esperançadora i positiva i avançar així per solucionar el problema.
A través d’aquest projecte he pogut aportar el meu gra de sorra a la investigació sobre aquesta qüestió i és per això que he assolit el meu objectiu inicial, a la vegada que he complert el corresponent al treball de recerca com a concepte. L’assetjament escolar persisteix i hem de fer tot el possible per aturar-lo, però tots hem d’aportar alguna cosa a aquesta lluita.
Voleu llegir més sobre recerca a Batxillerat? feu clic aquí.
Un pas més en la participació de les noves tecnologies en els factors més subjectius de la nostra vida
Deixa un comentari