M. Àngels Roig, coordinadora de Primària
El passat mes de març es portà a terme a IPSI una trobada de docents de diversa procedència amb la voluntat d’apropar la metodologia JUMP Math a aquells que la volguessin conèixer. Es van aplegar més de trenta mestres de primària procedents de Solsona, Reus, Sant Cugat, Badalona i Barcelona.
La jornada de treball va ser una intensa matinal amb tres moments molt diferenciats.
En un primer moment hi va haver una xerrada sobre els FONAMENTS del projecte, quins avantatges ofereix a mestres i alumnes, quina és la seqüència didàctica en el transcurs d’una sessió i com s’està portant a terme la implementació.
En un segon moment els docents van poder entrar a les aules a VIURE “IN SITU” una sessió de matemàtiques amb els tutors que, molt cordialment, van obrir-los les portes amb la intenció de compartir la seva pràctica docent.
En un tercer moment l’escola els va oferir un ESPAI DE DIÀLEG obert per compartir neguits i il·lusions.
FONAMENTS. La xerrada inicial es va encetar amb una certesa, l’aprenentatge és més eficient i eficaç quan es desenvolupa en una progressió molt pautada de petites passes assumibles, organitzades al voltant de reptes graduals.
Els nens i nenes han d’anar del concret a l’abstracte, afavorint que cada alumne desenvolupi la seva estratègia de pensament. Primer caldrà entendre els conceptes i després vindran les mecàniques i els algoritmes. És important no donar dreceres, els infants s’han de fer preguntes i els hem d’ajudar a trobar respostes a partir d’indagacions estructurades.
El projecte articula tota la matemàtica en discerniments clau de creixent complexitat. S’ha de procurar que els infants no visquin la matèria com un garbuix d’idees inconnexes. Ens agrada el següent símil: si cada discerniment – component essencial per construir un concepte complet – és un fil de color, i els nens i nenes es familiaritzen primer amb tots els fils, integrant-los apropiadament, els fils acaben formant idees, teixint-se, creant una estructura mental harmònica i afavorint, per descomptat, un aprenentatge realment significatiu.
VIURE “IN SITU” una sessió de matemàtiques. Aquest va ser el segon moment important de la jornada. Tots els mestres participants van poder escollir a quin nivell dels sis cursos de primària volien entrar. Tutors i alumnes desenvolupaven la sessió habitual de matemàtiques segons la temporització de la matèria. Allà van poder veure les diferents fases:
- Adquisició de confiança: un inici de sessió amb uns minutets de càlcul mental.
- Pràctica guiada: una estona de manipulació de materials a les aules dels més petits.
- Descobriment guiat: el tutor utilitza les pantalles digitals que estructuren els conceptes en petites passes, amb participació de l’alumnat a la pissarra. També en alguns cursos resulta molt útil la “pissarreta” individual que permet mantenir tots els alumnes actius i connectats amb el pensament matemàtic i als docents comprovar els progressos de tots els infants del grup.
- Avaluació a primer cop d’ull: quan els infants estan preparats per a l’abstracció utilitzant els nombres, passen al llibre de pràctica de l’alumne. El tutor va copsant com cada estudiant ha anat integrant els discerniments clau del dia i també és el moment d’anar valorant i orientant els alumnes que ho necessitin.
- Comprensió del concepte en profunditat. Aquest és el gran objectiu del mètode, acabar teixint coneixement.
ESPAI DE DIÀLEG. Finalment es va fer una cloenda a l’aula polivalent amb la participació dels visitants i de diversos docents de l’etapa de primària. Allà es va obrir un espai de diàleg molt enriquidor compartint anècdotes i experiències.
El pica-pica va posar el punt final de la jornada i va facilitar un intercanvi espontani d’opinions i vivències entre tots els participants. En definitiva, valorem molt positivament aquesta experiència, no només perquè mostrant allò que fem aprenem més de nosaltres mateixos, sinó també perquè aquest fet possibilita que sumant esforços s’elevi la nostra pràctica docent al quadrat, com a mínim!
Com treballem les matemàtiques? Vine, t’obrim les aules!
Deixa un comentari