Vanessa Arriaza, mestra a Primària, i Gemma Fosalba, a ESO
Un dels millors records compartits per totes les generacions d’alumnes que han passat per l’Escola és sense dubte el dia de Sant Jordi. La Festa Major d’IPSI queda gravada anys i anys a la memòria dels ipsians, ja que representa un dia ple d’emocions, així com unes setmanes prèvies de molta preparació. Feu la prova de preguntar-li a un ex-alumne de qualsevol edat per la perruqueria boja, la granja o el túnel del terror.
Com si fossin els carrers del barri per la Festa Major, el Departament d’Educació Visual i Plàstica ens encarreguem de vestir els vestíbuls de l’Escola. Dediquem, amb la il·lusió d’un infant, tot el nostre esforç a la preparació de la Diada de Sant Jordi perquè sigui un record permanent i cada any diferent.
el treball a IPSI queda lluny de la reproducció mecànica i en cadena, ja que vetllem perquè el treball de Sant Jordi que proposem als alumnes, sigui creatiu i personal i que cada alumne pugui fer una creació única
Si entreu al taller d’Educació Visual i Plàstica els dies previs a Sant Jordi, quan estem fent classe, el que es veu pot recordar la ja antiga sèrie de TV3 “Les Teresines S.A”, que vèiem sepultades per centenars de flors de paper, garlandes diverses i disfresses de tot tipus. Però se’n diferencia un aspecte essencial, i és que el treball a Ipsi queda lluny de la reproducció mecànica i en cadena que la Teresina, la Maria Teresa i la Tere, duien a terme ajudades pels veïns i amics de tota la vida. Ja que vetllem perquè el treball de Sant Jordi que proposem als alumnes, sigui creatiu i personal i que cada alumne pugui fer una creació única. És admirable la implicació de tots els cursos de l’Escola, com si es tractessin de veïns de l’escala o el barri, fent un treball transversal. També treballem contra rellotge per tenir-ho tot a punt a temps.
Com haureu pogut veure en entrar a l’Escola, enguany commemorem el centenari del naixement del poeta Joan Brossa. A partir de conceptes artístics com els cal·ligrames, els poemes visuals i de tot el seu imaginari, els alumnes han fet un treball creatiu que ens sorprèn, omplint de significats i colors tota l’Escola en aquest dia tan especial.
A cada curs hem fet una proposta de treball al voltant dels elements bàsics en el treball brossià: la paraula, imatge i pensament. Segons l’edat i el grau d’autonomia dels alumnes, hem adaptat el nivell de la proposta.
Aquests treballs són diversos i tenen, com Brossa, ànima lúdica però alhora crítica i reflexiva. A cada curs, el mètode ha estat diferent: uns han modificat una paraula per entendre-la des de noves perspectives; d’altres, a partir de la descontextualització o manipulació d’un objecte quotidià, han fet un poema; amb fotomuntatges han creat poemes visuals; el joc tipogràfic ens ha permès transformar les lletres en dibuixos i en idees; hem treballat sobre pàgines de llibres per cercar o descartar les paraules que ens permeten trobar un text poètic amagat, etc. El cartell de la nostra Festa Major és producte de la cooperació entre els més petits de la casa i els més grans, tots hi posen el seu gra de sorra.
Totes aquestes són les propostes de treball que hem fet, inspirades en l’univers brossià i que enriqueixen l’esperit creatiu.
D’aquesta manera les creacions que fan tots i cadascun dels alumnes són un material expositiu de valor per si mateix. A més els alumnes gaudeixen i se senten part important de l’escola quan descobreixen allò que han creat i treballat a l’aula lluint arreu i ajudant a crear aquest nostre ambient únic, especial i festiu. Alguns també han lluït a la Nit de les Arts, com a mostra de la feina feta.
Cada any, cerquem un tema o contingut específic a treballar i l’acordem entre tot el Departament. Intentem que sigui un Interès compartit, un tema que transcendeixi, cultural… Volem fer pensar als alumnes. No pretenem fer una manualitat, sinó un treball creatiu que parteixi d’un concepte artístic en què tothom es pugui desenvolupar de manera personal, apropiant-se la proposta de treball i fent-se-la seva.
Així doncs, no es tracta només de posar bonica l’Escola, sinó d’un treball d’envergadura que culmina amb l’exposició del treball fet dia a dia al taller, cosa que el fa pujar un esglaó en valor i complexitat.
Esperem que un any més hagueu gaudit del l’exposició de Sant Jordi.
No es tracta només de posar bonica l’Escola, sinó d’un treball d’envergadura que culmina amb l’exposició del treball fet dia a dia al taller
Deixa un comentari