Eva Gavín, Vanessa Magarzo, Elena Martí, Oriol Mora, Amaranta Reñé i Marina Salcedo, mestres de 3r de Primària
Un bon dia, com al conte d’El flautista d’Hamelín, van aparèixer un munt de rates a l’edifici de Primària. Evidentment, això va crear un estat d’expectació entre grans i petits. D’on surten aquestes rates? Del Projecte Banksy
Aquesta ha estat la pregunta que a 3r ens ha servit per descobrir el món de l’street art i començar a diferenciar què és vandalisme i què és art urbà. Hem percebut que la frontera no sempre és prou clara i que depèn de la subjectivitat de cadascú.
Ha estat tota una sorpresa descobrir en quin moment es va originar aquest art i quina ha estat la seva evolució al llarg de la història.
Entre diferents artistes com Keith Haring, Lula Goce, Eduardo Cobra o Shamsia Hassani, artistes molt reconeguts en aquest àmbit, ens hem centrat especialment en l’obra de Banksy, l’artista desconegut.
Banksy és un personatge que genera molts interrogants i interpretar la seva obra ens permet reflexionar sobre els valors que manquen a la nostra societat. Banksy ens anima a ser crítics amb el món que ens envolta i a ser reivindicatius davant les injustícies. Són moltes les obres que parlen de la guerra i les seves víctimes, la diferència entre classes socials, l’ús i abús de les noves tecnologies, la vulnerabilitat del infants o el maltractament del nostre planeta, entre d’altres. Considerem que valors tan importants com aquests són bàsics per aconseguir una societat millor.
Aquest projecte ha volgut contemplar tant aspectes analítics com propostes creatives. Per aquest motiu, utilitzant la tècnica stencil (ús de plantilles) i amb les rates com a protagonistes, cada classe ha creat un símbol amb un missatge social al darrere.
Hem obtingut aquests lemes: “Cerquem l’equilibri”, “Som escola”, “Cuidem la natura” i “Fem esport”.
Però… i per què les rates?
“Elles, les rates, existeixen sense permís. Són odiades, caçades i perseguides. Viuen amagades entre la brutícia. Malgrat tot, són capaces de sotmetre a totes les civilitzacions.”
Banksy
En tractar-se d’un projecte interdisciplinari, els alumnes també s’han apropat a l’artista des d’altres matèries. A l’àrea d’anglès, han pogut conèixer més aspectes sobre el seu origen i han descobert el significat de les seves frases més icòniques, a més de treballar en profunditat la descripció d’alguns personatges. Paraules i expressions relacionades amb la vestimenta (“What are they wearing?”) i amb les seves emocions (What are they feeling? What are they saying?”), han estat el fil conductor per a arribar a la representació final d’alguns dels seus “grafitis” més coneguts. Per aconseguir-ho, els alumnes han creat una llista amb el material que necessitaven i han representat l’obra a la placeta. Finalment, les imatges han estat editades perquè s’assemblin el més possible a les originals. Què us sembla el resultat final?
Més articles sobre arts visuals a Primària? Fes clic aquí…
Descoberta del món de l’street art: origen, significat, autors i pràctica
Gemma says
Transformar la societat i a nosaltres a partir de l’art i de la cultura.
Un projecte fantàstic que hem pogut gaudir des de dins de l’escola.
Gràcies a tothom!!!!!