Montse Solé, Directora de Projectes i Qualitat i professora de la matèria d’orientació de 4t d’ESO
La presa de decisió sobre quin itinerari seguir un cop finalitzats els estudis de secundària obligatòria no és un repte fàcil i més si ens situem al moment evolutiu en què es troba el protagonista d’aquesta decisió.
El sistema educatiu actual està organitzat de tal manera que “obliga” l’alumne de 4t d’ESO a fer un exercici de responsabilitat màxima a l’hora de triar quin és l’itinerari acadèmic que més s’adequa a les seves necessitats, possibilitats interessos i motivacions.
Des de l’Escola sabem que per poder garantir un bon acompanyament durant tot aquest procés de construcció del propi itinerari formatiu, professional i de projecte de vida, cal que tots els agents educatius, la família i els agents socials assumim que tenim una responsabilitat compartida en l’orientació dels nostres joves.
És per això que, sent molt conscients de la complexitat i la transcendència d’aquesta decisió, fa temps que l’escola ha assumit volgudament la seva part de responsabilitat en tot aquest procés d’acompanyament a partir d’una doble intervenció; d’una banda incloure dins el currículum de 4t d’ESO, com a activitat complementària, la matèria d’orientació per a tots els alumnes i de l’altra garantir un òptim suport i acompanyament tutorial.
Quant a la intervenció referida a la matèria d’orientació personal, acadèmica i professional de 4t d’ESO aprofito aquest espai per compartir amb la comunitat educativa d’IPSI, i molt especialment amb els pares, unes informacions i molt especialment algunes reflexions que, després d’uns quant anys de tenir la gran sort de poder acompanyar els alumnes de 4t d’ESO en la seva presa de decisió responsable, puc afirmar, amb seguretat plena, que a una gran part dels alumnes els són de gran ajuda perquè els permeten viure i sentir aquest procés d’una manera més tranquil·la i serena.
Sobre les informacions, i més a tall de situació, assenyalar que els objectius prioritaris de la matèria d’orientació són:
- ajudar l’alumne en el seu procés d’autoconeixement per tal que sigui capaç d’identificar, reflexionar i prendre consciència de si mateix, dels seus interessos, habilitats, capacitats, aptituds i valors i així poder delimitar el/s sector/s d’activitat professional que més s’adeqüen a les seves característiques personals,
- cobrir la necessitat que de ben segur té l’alumne d’estar ben informat i assessorat tant de quina és l’oferta educativa postobligatòria a Catalunya com de quins són els diferents camps professionals que existeixen i saber-ne identificar les activitats que s’hi duen a terme i les professions que hi estan relacionades per així ser capaç de poder decidir el seu futur professional i la formació que li és necessària per accedir, el dia de demà, al camp professional que més s’ajusti a les seves necessitats, possibilitats, interessos i motivacions.
I respecte de les reflexions, he triat un seguit de “consells” que comparteixo i treballo amb els alumnes, esperant molt sincerament que també us siguin d’utilitat.
Per prendre una decisió de manera lliure, reflexiva, justa i responsable ens va bé recordar que és important:
- No precipitar-se. No es pot córrer a l’hora de decidir una cosa. Tota presa de decisió és un procés lent, no hem de voler tenir pressa a decidir. Prendre decisions significa triar entre les alternatives que tens a l’abast i estudiar els condicionants de cada situació . Al llarg de la vida, una persona ha de prendre decisions de tota mena. Algunes són intranscendents, però n’hi ha d’altres que són tan importants que, de l’encert o de l’error, se’n poden derivar conseqüències imprevisibles, per tant, no s’han de prendre decisions de manera precipitada.
- Tenir dret a elegir i per tant escollir sense coaccions ni orientacions interessades. Els nois i les noies que han de decidir el seu futur vocacional, si bé han d’escoltar i contrastar totes les informacions, els consells i les orientacions que els arriben des de l’Escola, la família, etc., han de ser conscients del seu dret a escollir el seu futur sense coaccions ni orientacions interessades. És el teu propi futur el que està en joc i , per tant, la teva realització com a persona i com a professional. Qualsevol esforç que suposi l’elecció només el podràs sostenir si ha estat elecció teva. És evident, però, que l’exercici d’aquest dret exigeix una actitud de responsabilitat en grau màxim.
- És important, tal i com diuen la pedagoga i escriptora Eva Bach i la mestra i formadora Montse Jiménez posar cor en la decisió i confiar en vosaltres mateixos i en la vida. Perquè les bones eleccions no sempre surten a la primera i la prioritat no ha de ser la meta sinó gaudir de cada etapa del camí. No arribar a la fita desitjada a la primera no vol dir fracassar. A vegades necessitem descobrir i experimentar primer el que no ens agrada per poder saber el que ens agrada de veritat. Una equivocació no és un fracàs, pot ser una etapa necessària en el camí cap a l’èxit. L’èxit no va circumscrit a una titulació concreta, sinó que va associat a una forma de ser i de fer.
- No tenir por a tenir por. Val la pena recordar que les inseguretats i les pors formen part d’aquest procés, tota decisió important a la vida comporta inseguretats i molts moments de dubte en tant que tenim por d’equivocar-nos, aquesta por és molt normal i fins i tot és bo tenir-la ja que ens ajuda a pensar millor les coses i no precipitar-nos. No s’ha de tenir por a tenir por.
- Tenir clar que la presa de decisió correcta i coherent és la que s’adequa a les necessitats, possibilitats, interessos i motivacions de cadascú.
- I NO OBLIDEU!!!!! cap decisió és millor o pitjor que una altra, simplement són diferents.
Ajudem els alumnes a prendre una decisió de manera lliure, reflexiva, justa i responsable
Deixa un comentari