Andrés Hernández, alumne de 2n de Batxillerat
Com ja se sap, el Treball de Recerca és una de les assignatures de batxillerat on es demana a l’alumne que triï un camp d’estudi, elabori una hipòtesi i busqui la manera de dur-lo a terme utilitzant els seus mitjans, per contrastar la hipòtesi.
En el meu cas vaig triar el món de les Apps, ja no des d’un punt de vista d’usuari, sinó per conèixer, indagar i investigar com es dissenyen, com es programen, com funcionen en definitiva les Apps. vaig buscar un sector en el qual desenvolupar-la i vaig decidir fer-ho en el del turisme a la meva ciutat, Barcelona, una de les grans destinacions turístiques del món.
El repte era dissenyar i desenvolupar una App que reproduís les funcions pròpies o típiques d’un guia turístic, en el marc de la ciutat de Barcelona.
El treball va començar per una exhaustiva recerca de com eren les Apps de turisme, i em vaig adonar d’una mancança generalitzada: cap App donava la informació a l’usuari d’una manera dinàmica, és a dir, acompanyant l’usuari en tota la seva visita turística; ja tenia la meva hipòtesi de treball: “Una aplicació per a mòbil pot substituir les funcions pròpies d’un guia turístic”.
Plantejat així el treball, el repte era dissenyar i desenvolupar una App que reproduís les funcions pròpies o típiques d’un guia turístic, en el marc de la ciutat de Barcelona, i, per història i per destinació turística prioritària, vaig triar el barri Gòtic.
La primera feina per dissenyar l’App va ser identificar tots els requisits i funcionalitats que havia de complir, i aquests no eren altres que les que defineixen les funcions pròpies d’un guia turístic.
Sense entrar en molts detalls, i menys de tipus tècnic, l’App a desenvolupar havia de mostrar els punts a visitar sobre un mapa, per facilitar que el turista es desplacés a cada punt. En detectar que el dispositiu es trobava a prop d’un punt de visita, l’App havia de reproduir els àudios corresponents a aquell punt, seqüencialment la informació es fragmentaria en diferents missatges d’àudio, perquè quan el dispositiu detectés que l’usuari havia marxat d’aquell punt, l’App deixaria que finalitzés la reproducció del missatge en curs i ja no reproduiria el missatge següent. Per ajudar l’usuari a conèixer l’estat de la informació: La ja reproduïda i la pendent de reproduir, els marcadors o pins del mapa que assenyalen la situació de cada punt de visita havien de canviar de color: ‘verd’ quan no s’ha reproduït cap informació del punt, ‘groc’ quan hi ha missatges reproduïts, però no tots, i, ‘vermell’ quan s’han reproduït tots els missatges del punt en qüestió. Així l’usuari podrà adaptar la visita a les seves preferències i necessitats. El funcionament d’aquesta app es pot veure en el video que es mostra al final de l’article.
Juntament amb els punts de visita que apareixen al mapa (de color verd, groc o vermell), ha d’haver-hi uns altres punts ‘invisibles’ (de funcionament idèntic, però sense representació al mapa), que tenen la finalitat de donar una informació més genèrica, no referida a un punt en concret, i que es trobarà el turista per sorpresa durant el recorregut d’un punt de visita a un altre.
Per completar la funcionalitat de l’App, aquesta havia de donar la identificació dels punts ‘visibles’ (en una finestra emergent), clicant sobre cada pin. També havia de tenir un selector per proporcionar la informació en diferents idiomes (castellà i anglès), així com incloure un petit manual explicatiu. He de dir que l’idioma català no s’ha pogut incorporar, ja que l’App fa servir el sintetitzador de veu per reproduir els missatges i el català no està entre els idiomes que el sintetitzador d’Apple utilitza.
Pel que fa a la feina de documentació, 100 han estat els punts escollits del barri Gòtic (54 ‘visibles’ i 46 ‘invisibles’, com podeu veure al mapa adjunt), amb una gran quantitat d’informació (aproximadament serien necessaris 1h i 15 minuts per reproduir, sense pausa, tots els missatges de l’App, només en un idioma).
Ara tocava traduir tot això a un llenguatge informàtic, el llenguatge Swift d’Apple, que vaig escollir per desenvolupar el projecte (destinat al seu ús en mòbils iPhone). Aquest projecte m’ha forçat a conèixer ni que sigui de manera poc ortodoxa (ho reconec) el llenguatge de programació Swift: l’ús d’un manual bàsic i de moltes consultes i tutorials a internet m’han servit per trobar solucions a allò que necessitava en cada moment.
Amb l’ajuda de l’editor i compilador XCode que proporciona gratuïtament Apple (que informa en temps real dels errors de programació), i també del simulador que inclou XCode, vaig poder desenvolupar l’App segons els requisits inicials. L’App va veure finalment la llum.
Adjunto un vídeo editat on es mostra el seu funcionament en un curt recorregut, incorporant la visió d’un turista durant aquest recorregut i en el que es mostra la pantalla de l’App en aquest mateix recorregut. També podem veure una foto de la vista inicial de l’App.
Sóc conscient que el funcionament de l’App que he desenvolupat no serà el més eficient, donades les meves limitacions de coneixements informàtics, però estic satisfet per haver pogut donar resposta –amb les meves eines- a tots i cadascun dels problemes que han sorgit al llarg d’aquests 10 mesos de treball.
Em faria molta il·lusió veure la meva App penjada a l’App Store i que qualsevol persona la fes servir per conèixer amb més profunditat el barri Gòtic, però sóc conscient que per arribar a aquest nivell l’App hauria de millorar la seva eficiència i funcionament per a poder superar unes proves molt exigents dels tècnics de la companyia Apple, però això ja serà una altra història.
Fer una app que fa de guia per a turistes a la ciutat de Barcelona va ser l’objectiu que em vaig plantejar en el meu Treball de Recerca.
Juana Vera says
Molt xulo! I molt bona idea!
Peñas Boira says
Estic impresionada, moltes felicitats!!