Núria Barberan, Víctor Gerez, Oriol Mora, Iolanda Ulldemolins, tutors de 5è de Primària.
Mindfulness és una paraula anglesa que s’utilitza per traduir “sati”, una paraula de l’idioma pali, llengua del nord de l’Índia, que significa consciència i atenció; i que s’ha traduït al català com a atenció plena, és a dir, centrar l’atenció en el que fem en aquest precís moment, en l’ara.
…els beneficis de l’atenció plena en nens són diversos: augmenta la capacitat de concentració i d‘atenció, ajuda a relaxar-se, disminueix la impulsivitat, ajuda a mantenir l’equilibri emocional i millora la relació amb l’entorn
El Mindfulness és una tècnica d’origen budista, portada a occident per Jon Kabat-Zinn. És una pràctica que comença fent atenció a la respiració, per tal de centrar-se en l’aquí i en l’ara.
Segons diferents estudis, els beneficis de l’atenció plena en nens són diversos: augmenta la capacitat de concentració i d‘atenció, ajuda a relaxar-se, disminueix la impulsivitat, augmenta les habilitats personals, ajuda a mantenir l’equilibri emocional i millora la relació amb l’entorn.
Aquest curs, a l’escola, els alumnes de cinquè de primària han rebut la formació de Mindfulness per a nens. La Maite, responsable del SOE d’Educació Primària, ha dut a terme sessions d’una hora a la setmana durant vuit setmanes a la sala de psicomotricitat. A més a més, la resta de dies, hem estat els tutors qui hem fet les sessions d’aproximadament deu minuts a l’aula.
Per valorar aquest nou projecte, hem demanat als alumnes que expliquin com estan vivint aquesta experiència i si ho han aplicat en el seu dia a dia. Aquestes són algunes de les seves reflexions:
“Al principi no vaig aprendre molt perquè no sabia com fer-ho i em costava; però cada vegada ho intentava i ara ho faig millor.”
“ M’he conegut més a mi mateixa, l’interior.”
“M’he sentit molt bé fent-ho, perquè gairebé tots els dies estava molt concentrada. I estar concentrada en alguna cosa que costa, fa que et sentis molt bé.”
“Ho recomano als altres nens perquè és una manera súper bona per poder estar atent i concentrat i serveix molt per no estar nerviós.”
“Et pots arribar a sentir nerviosa, però al moment de començar i tancar els ulls tot això se’n va, la ment es relaxa i tornes a la tranquil·litat”
“Així et relaxes i no estàs tan nerviós i enfadat i penses en positiu”
“Crec que a totes les escoles haurien de fer Mindfulness, així podrien entrenar el múscul de l’atenció”
“He après a deixar totes les meves preocupacions i estar-me un moment, ni que sigui molt curt, a pensar en mi mateixa, en la meva respiració”
“He après a concentrar-me en el que vull i no fer cas al que passa al meu voltant”
“He après a mirar i a escoltar el què passa dins del meu cos”
“M’he sentit molt més segur de mi mateix i m’ha ajudat a vèncer les meves preocupacions”
“M’he sentit com si volés pel cel”
“Ho recomano perquè és segurament l’única estona que tenim tots els nens per relaxar-nos i gaudir d’aquesta estona tan còmoda”
“És l’únic moment del dia en què em sento completament bé”
Nosaltres, com a tutors i tutores, valorem molt positivament aquesta experiència, tant per nosaltres com pels nens i nenes. Creiem que el Mindfulness ens ajuda a millorar la convivència en una escola tan gran com la nostra, a conèixer-nos més i acceptar les nostres emocions i a gaudir, més i millor, de cada un dels moments que vivim.
“És impossible convertir-se en un altre. La nostra única esperança recau en ser nosaltres mateixos amb la màxima plenitud.” Jon Kabat-Zinn
Tranquils i atents com una granota
Ruth Íñigo says
Bon dia,
Em sembla excel.lent que s’ensenyi i es faci meditació a l’Escola. Crec, però, que no caldria fer servir anglicismes nous per anomeras aquestes tècniques, que fa molt de temps que existeixen.
Salutacions i bones i merescudes vacancrs a tots/totes!
Eloi Gabriel says
Moltes gràcies per la teva observació Ruth, l’aprofitem per fer una mica de pedagogia:
El terme mindfulness, no és un terme normatiu. Tampoc apareix la seva traducció al català “Atenció plena” en el DIEC, que com es pot llegir a l’article va més enllà de la meditació.
En aquests casos, l’Institut d’Estudis Catalans recomana utilitzar la traducció al català més que el manlleu de l’anglès.
Tot i així, s’accepta, en articles de divulgació i amb l’interès de facilitar la comprensió d’un concepte extès, l’ús d’aquests termes, sobretot si en el text de l’article es fa esment de com es tradueix, encara que tampoc normativament, al català.
Gràcies de nou per l’oportunitat Ruth.
Joan BIOSCA says
Em sembla una iniciativa excel·lent que hauria de fer-se a totes les escoles. Si a més ensenyéssim als nens a conèixer i gestionar les seves emocions creixerien en un entorn més tranquil i feliç. Cal treballar amb els nens que són el futur de la nostra societat. Us encoratjo a seguir de tot cor!
Moltes gràcies.
Joan