Mar López, alumna de 1r de Batxillerat
El repte de fer un treball de recerca és un moment molt important per a tots els alumnes de l’etapa de batxillerat. No només pel gran pes en l’expedient acadèmic, sinó també per la gran oportunitat que se’ns presenta com a alumnes per aprofundir i investigar sobre un tema que a nosaltres ens motivi i tinguem curiositat per aprendre’n més. En el meu cas, vaig optar per fer un estudi del màrqueting de gènere i la influència que té en les campanyes publicitàries d’avui en dia.
El màrqueting i la publicitat són dos elements molt presents en el nostre dia a dia, motiu pel qual vaig voler realitzar el meu estudi i, en particular, em vaig decantar per l’estudi del màrqueting de gènere, és a dir, per la branca del màrqueting que s’encarrega d’estudiar les bases i patrons de raonament i comportament que diferencien el gènere masculí del femení a l’hora de consumir publicitat.
El primer pas va ser formular la hipòtesi, la base sobre la qual elaboraria el meu treball de recerca, per tal de confirmar-la o desmentir-la. La meva hipòtesi era la següent: “Les campanyes de màrqueting que consumim avui en dia, encara compten amb una gran distinció de gènere”. El que volia demostrar era la distinció de gènere que encara existeix entre home i dona a l’hora de publicitar un producte determinat, i el paper tan important que hi juga. Aquests són dos aspectes fonamentals per entendre la meva investigació.
Durant el procés de recerca, comparant la informació obtinguda i deduint què havia descobert al llarg de tot el treball, vaig arribar a tres conclusions que, des del meu punt de vista, són les més objectives i rellevants per a l’estudi del màrqueting de gènere.
La primera conclusió determina que la publicitat avança al mateix ritme que evoluciona la societat. Si una empresa no exhibeix una publicitat actualitzada que sigui capaç de connectar amb els seus espectadors i clients, el més probable és que aquella corporació no assoleixi els beneficis esperats. Per aquest motiu, el màrqueting atorga molta importància a les preferències de cada gènere, que varien en funció del gènere femení o el masculí. Segons les diferents investigacions científiques, les dones se senten atretes pels colors càlids, les formes rodones i els embalatges amb detalls. En canvi, els homes tenen altres aspectes que els atrauen més com les figures geomètriques i la informació clara.
La segona conclusió a la qual vaig arribar, és que la presència del màrqueting de gènere pot ser major o menor depenent del sector professional a què pertany, en la meva investigació en vaig seleccionar només 4 (automoció, moda, esports i estètica). La presència, normalment, ve determinada per l’associació inconscient que crea la societat de cada gènere amb el sector, per exemple el sector de l’esport està molt més lligat al gènere masculí, en canvi, el de la moda tradicionalment sempre ha estat més lligat al gènere femení. Els dos sectors de l’automoció i l’estètica, actualment estan associats per igual a l’home que a la dona, però dintre d’aquests, s’estudia les preferències i les característiques que els diferencien.
L’última conclusió va ser fruit de la reflexió una vegada ja començava a finalitzar el treball, a part, també van ser importants les paraules de la Clara de Uribe, professora de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Quan pensem si hem evolucionat com a societat, quants estereotips de gènere hem trencat, o quins són els valors que més ens caracteritzen, crec que no hem evolucionat tant com desitgem aparentar i demostrar. Tenim uns patrons culturals de milers d’anys d’antiguitat molt difícils de trencar que ens fan de barrera per trencar tots els patrons que portem interioritzats d’una manera molt profunda.
Pel que fa a la part teòrica, hi ha un punt molt rellevant en el desenvolupament i posterior comprensió del meu estudi. He tractat el neuromàrqueting, paraula que podem definir de la següent manera: ciència que es dedica a l’estudi del funcionament del cervell i les seves diferències físiques entre el gènere masculí i femení. Concretament, hi ha 3 diferències: un major desenvolupament de l’escorça frontal i el cos callós en les dones, i del lòbul parietal en el cervell dels homes. Aquests aspectes marquen una distinció clau per a l’estudi, els homes tenen una millor visió espacial, mentre que les dones perceben millor els missatges més complexos.
Respecte a la part pràctica, que representa un gran apartat del Treball de Recerca, vaig optar per elaborar un estudi amb profunditat d’un perfum bastant reconegut per la població, es tracta dels perfums “Le male” i “Le classique” de la marca Jean Paul Gaultier. L’objectiu principal era fer un estudi més detallat d’un article concret, per tal d’obtenir millors conclusions del meu estudi del màrqueting de gènere.
El funcionament va ser el següent: vaig crear una enquesta dividida en 3 blocs principals, el primer tractava el nivell de coneixement dels enquestats sobre el màrqueting de gènere, el segon eren preguntes que fan referència a la forma en què l’empresa Jean Paul Gaultier anuncia els perfums i com ho perceben els espectadors, finalment, el tercer apartat estudiava l’aplicació del màrqueting de gènere en altres sectors professionals fora del de la cosmètica. Aquests tres blocs contenen un total de 16 preguntes, les quals van respondre un total de 222 persones. Les conclusions van ser molt variades, però la més imprescindible va ser el gran nivell d’estereotips amb què juga l’spot per tal d’atreure el públic desitjat.
Sabem realment tot el que s’amaga darrera de la publicitat que consumim cada dia? El meu treball de recerca té com a objectiu l’estudi del màrqueting de gènere i com aquest influeix en la publicitat.
Deixa un comentari