Sandra Comas, Miquel Gómez, Vanessa Magarzo, Eulàlia Verdaguer, mestres de primer cicle de Primària
Ja ha passat Nadal, temps festiu acompanyat de somriures, il·lusions i moments de diversió amb la família i els amics. Són dates especials per mantenir les nostres tradicions i, per fer-ho, sovint ens reunim al voltant d’una taula. És una bona oportunitat per compartir una estona entranyable amb les persones que estimem, ja que, en el nostre dia a dia, són moments que a vegades costen de trobar. En aquestes dates sovint ens acompanyen grans àpats com la sopa de galets, els canelons de Sant Esteve, el pollastre rostit i els torrons i les neules. A l’escola també celebrem el Nadal, i en aquest cas, hem volgut fer partícips els nostres alumnes de primer de primària, d’una recepta que de ben segur, alguna vegada o altra, han vist sobre la taula: la pilota del brou de Nadal.
… vam trobar reaccions de tot tipus, la majoria de nens i nenes van experimentar d’una manera agradable les textures de diversos aliments i la sensació de tocar el menjar.
Amb aquesta activitat no només hem pogut aprendre com es fa aquest plat, sinó que també hem treballat altres aspectes. En primer lloc, vam conèixer el nom d’aliments que potser no sabíem com es deien, com, per exemple, el julivert o la carn d’olla. A més, vam aprendre i desenvolupar de manera pràctica verbs que es relacionen directament amb la cuina, com “enfarinar” o “amorosir” i cuinar sense utilitzar cap mena d’estri, utilitzant les nostres pròpies mans. En aquest últim pas, vam trobar reaccions de tot tipus, la majoria de nens i nenes van experimentar d’una manera agradable les textures de diversos aliments i la sensació de tocar el menjar. Tanmateix, n’hi havia d’altres que els produïa una mica d’angúnia la textura de la carn freda i llefiscosa. No obstant això, trobem enriquidor que es produissin reaccions tan diverses, ja que l’objectiu era apropar els nens a l’experimentació de noves sensacions i observar quin tipus de respostes apareixien, tant positives com negatives.
Un altre aspecte que considerem favorable d’aquesta pràctica és que els alumnes són capaços de posar-se al lloc d’una persona treballadora de l’Escola, en aquest cas, les cuineres i el cuiner. Gràcies a ells, vam poder observar com es cuinava el caldo per la sopa del dinar, quins aliments utilitzaven i quins passos calia seguir. Creiem que és molt positiu que puguin visitar un espai on normalment no poden entrar i ser partícips de la tasca que normalment s’hi desenvolupa, encara que sigui adaptada a les seves capacitats. L’escola és un espai de convivència, on dia a dia es comparteixen vivències amb mestres, companys i altres persones treballadores del centre. Ensenyant els infants com treballen les cuineres i el cuiner i promovent que es posin en el seu lloc per un dia, treballem el respecte, l’empatia per allò que fan altres persones per nosaltres i el coneixement de noves figures que desenvolupen la seva feina pel bon funcionament de l’escola.
A continuació, aquí teniu la nostra recepta de la pilota del brou de Nadal. Us assegurem que és un àpat exquisit:
Elaboració:
- Barrejar carn picada de vedella i de porc en la mateixa quantitat.
- Afegir-hi all, julivert i una mica de sal.
- Afegir un ou per amorosir la massa i farina de galeta per lligar-ho tot.
- Barrejar molt bé per fer una massa homogènia.
- Fer una pilota gran per a la carn d’olla i mandonguilles petites pel caldo.
- Enfarinar-ho tot i afegir-ho al caldo els últims 15 minuts de la cocció.
(les quantitats s’ajusten al nombre de comensals).
Valorem molt positivament el treball de les festes populars amb els alumnes per tal de conèixer i mantenir les nostres tradicions. La cuina forma part de la nostra cultura i l’escola, com agent transmissor de coneixements i experiències, és un espai excepcional per generar moments en què els nens i nenes vivenciin i aprenguin la seva cultura culinària.
Com sovint passa quan alguna cosa ha estat feta per un mateix, el menjar es va assaborir amb molt més gust.
Una activitat tan senzilla com aquesta fa possible que manipulin textures noves com la carn picada i descobreixin olors en cru com l’all. A més, es creen moments perquè es qüestionin aspectes sobre la seva pròpia realitat com, per exemple; si en aquella cuina és on preparen tot el menjar de l’escola, o si cada dia tenen temps de cuinar tantes coses, o si els agrada cuinar plats que normalment no els agrada menjar. Oferint un contacte més proper a la nostra cuina tenen l’oportunitat de viure i valorar la tasca que desenvolupen moltes persones que cada dia els acompanyen de manera directa o indirecta en el seu creixement personal i escolar.
Aquell migdia, en arribar al menjador, els alumnes van estar molt contents i alhora sorpresos de veure que en poques hores la seva pilota havia estat cuinada. Aleshores, immersos en satisfacció i, com sovint passa quan alguna cosa ha estat feta per un mateix, el menjar es va assaborir amb molt més gust.
Bon profit i esperem que hagueu passat unes Bones Festes!
Els nens i nenes de primer de Primària descobreixen com s’elabora aquesta recepta tan nadalenca
Deixa un comentari