M. Àngels Roig, coordinadora de Primària
– Ens agradaria saber de vosaltres, us podeu presentar i dir-nos en què consisteix la vostra feina al cos de la GUB?
– Els nostres noms són Isabel (Isabel Hernández-TIP 24130) i Òscar (Oscar Argilés-TIP 77876) i som agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona destinats a la comissaria del districte de l’Eixample. Dins de la comissaria nosaltres formem part del Servei d’Educació per a la Seguretat (SES), que és qui gestiona el programa educatiu “La Guàrdia Urbana a l’escola”. Aquest programa ofereix gratuïtament tallers sobre seguretat viària i ciutadania responsable a infants, adolescents i joves de tots els centres educatius de la ciutat. Els centres poden escollir i sol·licitar l’activitat que els sembla més apropiada per a les seves necessitats i nosaltres ens desplacem cada dia a les escoles en les quals tenim programat algun dels tallers que oferim. Quan no hi ha escoles duem a terme tasques de vigilància del trànsit o seguretat ciutadana amb la resta d’agents de la comissaria.
– Com sorgeix El programa “La Guàrdia Urbana a l’escola”? Des de quan s’està aplicant a la ciutat de Barcelona?
– La Guàrdia Urbana, com a servei públic de la ciutat de Barcelona, porta a terme activitats educatives des de l’any 1985. Avui dia, els seus Serveis Educatius contribueixen a respondre a algunes funcions fonamentals del Cos, especialment en l’àmbit de la prevenció i del treball de proximitat amb la ciutadania. El curs 2017-2018 el programa “La Guàrdia Urbana a l’escola” va ser renovat amb el propòsit de respondre amb eficàcia als reptes socials actuals i es van incorporar nous tallers que abordaven problemàtiques tan importants com la prevenció de l’assetjament escolar, les drogodependències o les violències masclistes; o tallers per promoure un ús saludable i segur de les pantalles i millorar la convivència a la ciutat. Per a aquest propòsit es considera fonamental el treball sobre actituds i els valors associats a la no discriminació, el civisme i el respecte a la diversitat.
A banda del vessant pedagògic, el SES és també un instrument de detecció i d’intervenció davant casos de risc i vulnerabilitats als centres educatius. És el servei referent per a la tramitació de situacions de rellevància penal o administrativa d’acord amb els protocols vigents amb el Consorci d’Educació de Barcelona. Actualment, ja hi participen més de 300 centres educatius.
– Quants agents esteu implicats en la formació d’infants i joves a les escoles de la ciutat?
– Aquest servei, present als deu districtes de la ciutat, el formen un total de 20 agents, més un total de 4 agents més que s’encarreguen de la formació viària al Parc Infantil de Trànsit.
– Per què heu estat assignats vosaltres en concret a aquesta proposta?
– D’una banda, perquè és un servei que és molt vocacional i que requereix molta empatia en el tracte amb infants, adolescents i joves. D’altra banda, els i les agents d’aquest servei participen cada any en processos de formació contínua per tal d’actualitzar la metodologia pedagògica i els continguts dels tallers. Tots dos considerem que la prevenció és fonamental per promoure una mobilitat segura i prevenir conductes de risc.
– Quina ha estat la vostra intervenció a IPSI: etapes, nivells, grups…i quins temes heu tractat?
– Aquest curs, el vostre centre educatiu ha programat tallers des de I5 fins a 2n de Batxillerat. Per ser exactes, han estat un total de 9 cursos i 33 classes. En l’etapa educativa d’infantil i primària hem fet tallers sobre seguretat viària; i a partir del cicle superior de primària, tallers de prevenció de l’assetjament escolar, internet segura, la prevenció de les drogodependències, prevenció de les relacions afectives tòxiques, i la prevenció de la conducció sota els efectes de l’alcohol i altres drogues.
– Com descriuríeu la vostra experiència a les escoles en general i a IPSI en particular?
– Tant la Isabel com jo mateix gaudim molt de la nostra tasca i del tracte amb l’alumnat en general; però la nostra experiència a l’IPSI ha estat molt enriquidora. Hem de tenir present que l’enfocament metodològic del programa “La Guàrdia Urbana a l’escola” considera que els protagonistes del procés d’ensenyament i aprenentatge són els infants i els i les joves. Això implica que les nostres activitats educatives proposen escenaris o situacions en què hauran de preguntar-se, analitzar, interpretar, qüestionar, discutir, consensuar, construir i comprometre’s. En aquest sentit, estem molt satisfets de com l’alumnat de l’IPSI ha participat i s’ha compromès per aconseguir la fita de zero víctimes de trànsit i millorar la convivència.
Finalment, cal destacar que la relació amb la direcció i tot l’equip docent ha estat molt cordial. Esperem tornar-vos a veure.
– Per saber-ne més La Guàrdia Urbana a l’escola. Programa d’activitats educatives.
Entrevista als agents de la Guàrdia Urbana del Servei d’Educació per la Seguretat (SES) que han col·laborat amb IPSI durant aquest curs.
Deixa un comentari