Basi Sánchez professora de Judo de l'IPSI
El 28 d’octubre de 1860 neix Jigoro Kano, a Mikage, província de Hyogo. El 1877 entra a la universitat imperial com a estudiant de la Facultat de Literatura. Des de feia temps tenia una gran inquietud a propòsit d’un mètode antic de lluita, el jiu jitsu. Ell, que sempre havia estat un noi xacrós i de feble constitució física, pensava que aquest art li podria donar una solució al seu problema d’inferioritat física. Aquell mateix any entra a l’escola de Tenshiu Shinyo a les ordres del mestre Fukuda de jiu jitsu. L’any 1879 rep lliçons del mestre Iso i el 1891 continua amb perseverança les lliçons del mestre Okubo de l’escola de l’estil Kito. Aquell mateix any es llicencia en Lletres Polítiques i Ciències Econòmiques. A mesura que va progressant en l’aprenentatge d’aquests estils de jiu jitsu s’adona del gran valor educatiu que contenen. A la vegada que realitza una investigació sobre altres estils reconeix que el jiu jitsu és una de les més importants tradicions culturals del Japó i no s’ha de deixar desaparèixer. És a dir, malgrat trobar-hi alguns aspectes negatius i il·lògics, si tractava de millorar-lo rectificant-lo, aquest sistema podria servir pràcticament com una fórmula d’Educació Física i cultural per al seu poble i per a la resta del món.
Amb aquesta idea l’any 1882 Kano creà la seva pròpia escola a la que va posar el nom de Kodokan (casa que ensenya el camí). I així començà la seva històrica marxa amb només nou deixebles.
El nou mètode creat per Kano, no era un simple art d’atac i defensa com el jiu jitsu, sinó que aquest nou jiu jitsu era un camí que els homes havien de seguir a través de la seva pràctica. Li donà una nova denominació: el judo (camí de la suavitat).
El mestre Jigoro Kano, va voler com a objectiu principal en la pràctica d’aquest Art Marcial, aconseguir l’educació i la formació dels joves japonesos. Essent un home molt obert a la formació pedagògica, de seguida l’exportà a tot el món i va contribuir-hi sent un dels components de la comissió Olímpica en els seus primers temps.
Després de més de 100 anys de la creació del judo aquest segueix sent el nostre principal objectiu.
El judo i els seus beneficis físics i psíquics
El judo desenvolupa excel·lentment la coordinació, la flexibilitat i l’equilibri i la seva pràctica contribueix al desenvolupament harmoniós de tots els grups musculars de l’organisme. Possibilita un major creixement ossi i un millor enfortiment de les articulacions, al mateix temps que les dota de resistència, flexibilitat i al cos el millora per fer front a la fatiga i defensar-se de malalties.
El judo ofereix al nen/a sensacions i percepcions que milloren la seva adaptació. A través de la relació que es crea amb el company/a (és un esport individual, però necessitat del grup, de la col·laboració dels companys/es), va aprenent a confiar en ell, a adaptar-se, a cooperar i a cedir, a valorar el respecte i ser humil, a responsabilitzar-se de les seves accions i a saber posar-se en el lloc del seu company/a.
Respecte a ell mateix l’alumne aprèn a:
– perdre la por al contacte físic,
– conèixer el seu propi cos i expressar-se a través d’ell,
– guanyar confiança en si mateix i adaptar-se a les normes,
– millorar l’autoestima i reconèixer l’esforç com un valor,
– reduir l’ansietat a través de l’entrenament,
– augmentar la concentració i l’autocontrol.
Psíquicament és una activitat òptima per als tímids per l’estreta relació a la qual dóna lloc, i per als agressius resulta ser una vàlvula d’escapament excel·lent i controlable per les accions de “guanyar” amb el mínim perjudici per al company/a.
La UNESCO ha recomanat el judo com un dels esports més adequats per a nens i nenes
El judo a IPSI
A l’Escola ja portem 40 anys impartint classes de judo. En els seus inicis va començar el mestre Marcelí Carcassona 5è DAN i el seu ajudant Jaume Oriach. Després va deixar el relleu al mestre Ernest Lasheras 6è DAN, el qual va aconseguir portar molts alumnes als campionats d’Espanya i fins i tot arribar a treure medalles d’or. Durant diversos anys hem aconseguit quedar primers com a escola en les categories de benjamí i aleví en el consell escolar. I ens han convidat a participar en diversos campionats per tota Catalunya.
Personalment vaig començar fa 17 anys i des de fa 2 anys m’encarrego de portar l’activitat de judo.
Nosaltres pretenem fer progressar el seu fill/a amb un mètode modern, senzill i adaptat. Aquest mètode d’ensenyament facilitarà el desenvolupament moral, físic i de relació amb els altres al mateix temps que servirà d’entreteniment.
Disposem d’un llibret, fet a fascicles, a mesura que el seu fill/a vagi progressant els permetrà seguir i animar el seu progrés. En aquest llibret, l’alumne/a podrà recordar les tècniques i repassar-les per a les seves etapes evolutives de graus en el cinturó. Al final de cada grau, en el text va inclosa la qualificació obtinguda en l’examen per optar al següent grau de judo.
L’educació és un treball de tots, no dubteu a parlar o preguntar sobre qualsevol dubte en relació a l’activitat del judo a l’Escola o al vostre fill/a.
El judo, una fòrmula d’educació
Deixa un comentari