Jordi Miralles i Gemma Sánchez, professor i professora d’ESO
Les activitats escolars que s’organitzen a l’Escola i que surten una mica de la normalitat del dia a dia sempre són benvingudes pels alumnes. Aquest curs, amb la situació de pandèmia vam haver de suspendre les Jornades Culturals que des de fa més de 25 anys celebrem durant el mes de febrer a l’ESO. Va ser una pena, perquè ja estaven organitzades i tothom les esperava amb expectació, i el que vam fer va ser traslladar algunes de les activitats de les Jornades Culturals a les Jornades Literàries a ESO.
Les activitats que es van dur a terme consistien en sortides durant el matí per visitar diversos llocs i l’assistència durant la tarda a xerrades o tallers que van tenir lloc a l’Escola. Totes les activitats es van dur a terme dins del grup bombolla en el qual els alumnes han estat convivint durant tot el curs.
Els alumnes de 1r i de 2n van poder visitar dues de les següents opcions durant els matins dels dies 20 i 21 d’abril i ens han fet un petit resum del que van veure:
-Centre islàmic de Barcelona
Van donar la benvinguda al grup i van fer una explicació sobre l’estil andalusí que representa l’entrada del centre. Després vam visitar l’exposició permanent sobre l’Islam i vam fer un breu recorregut per la biblioteca i l’escola docent del centre i també per l’acadèmia d’idiomes. Més tard vam visitar la mesquita i els seus punts importants. Per finalitzar, a la sala principal del centre ens van mostrà un vídeo i ens van fer una petita xerrada sobre l’Islam amb torn de paraula. L’última part va incloure un concurs de preguntes i obsequis.
-Diables de Gràcia
Ens van explicar el funcionament d’una colla de diables i la història de la colla de Gràcia i de la cultura popular en general (vestuari, material, pirotècnia, etc). Alguns alumnes van poder tocar el material i altres van fer percussió.
-Tallers i centre de control dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
Vam anar fins al centre de control dels Ferrocarrils de la Generalitat situat a Rubí per veure de prop com funcionen i com es gestiona el trànsit d’aquest transport públic, així com dels tallers on es reparen i es posen a punt els vehicles.
-Monestir de Pedralbes.
El Jardí medieval de plantes medicinals, situat a l’interior del Reial Monestir de Santa Maria Pedralbes, és una reconstrucció d’un herbari de l’època medieval on es poden trobar més de cinquanta espècies de plantes diferents, que les monges cultivaven amb l’objectiu d’elaborar remeis, tot seguint les pautes medicinals de l’època.
-Observatori Fabra.
Vam visitar l’Observatori Fabra, un espai de la ciutat que treballa en astronomia, meteorologia i sismologia. Vam entrar a la cúpula del telescopi, els espais dedicats a la detecció de fenòmens sismològics i com es treballa per facilitar la informació als meteoròlegs.
-Gran Teatre del Liceu
Vam assistir a l’assaig d’una òpera i ens van ensenyar les interioritats de l’històric teatre de la ciutat.
-Panificadora
Vam visitar una panificadora industrial als afores de Barcelona on vam veure com es fa el pa i vam poder fer uns pastissos que després ens vam menjar.
-Planetari de Barcelona
El Planetari Municipal de Barcelona és un dels més antics d’Espanya i el primer que va oferir activitats educatives per als centres escolars. Consta de diferents projectors que permeten reproduir la posició i el moviment dels astres de manera que podem simular el cel que es veuria en qualsevol època de l’any, a qualsevol lloc concret de la Terra.
-Port de Barcelona i Drassanes Reials de Barcelona
Vam visitar l’edifici de les Drassanes i posteriorment vam pujar a bord d’un vaixell per conèixer el port de Barcelona, la seva activitat econòmica, quines mercaderies s’hi mouen i quin trànsit portuari hi ha diàriament.
-Recinte Modernista de Sant Pau
Els pavellons modernistes de l’antic Hospital de la Santa Creu i Sant Pau van ser declarats Patrimoni Mundial de la UNESCO. Una joia més de la ciutat de Barcelona que vam poder descobrir, que, a banda del seu valor artístic, també el té mèdic i científic.
-Espai Bombers
La visita a l’espai museístic dels Bombers de Barcelona ens va permetre conèixer la història del Cos de Bombers de Barcelona que té més de 180 anys, així com molts dels vehicles i objectes que han conformat la seva existència. També vam visitar el centre formatiu i divulgatiu dedicat a la prevenció i l’autoprotecció.
-Museu Olímpic i de l’Esport
En aquesta visita vam descobrir la història dels JJOO i de la pràctica esportiva a Catalunya i la celebració dels Jocs de Barcelona’92, així com els esports que es practiquen a tot el món a través d’objectes, imatges, textos, audiovisuals i pantalles interactives.
-Parc de Bombers de la Vall d’Hebron
En aquest Parc de Bombers que vam visitar ens explicaren quina tasca desenvolupen els bombers, tant des del punt de vista de l’actuació directa com de la prevenció.
-Scape Village al Poble Espanyol
Vam visitar el Poble Espanyol a Montjuïc a través d’un joc d’enigmes molt divertit per aconseguir sortir del recinte de les muralles que l’envolten i poder salvar-nos.
I a la tarda van fer dos dels següents tallers:
-Rus. Vam fer una petita introducció a aquesta llengua eslava oriental que és la cinquena més parlada al mon. Té un alfabet diferent al que fem servir nosaltres anomenat ciríl·lic i es composa de 33 lletres.
-Japonès. Vam escriure lletres i paraules en aquest idioma tan diferent del nostre, amb cinc vocals i setze consonants.
-Xinès. Vam conèixer els conceptes inicials d’aquesta llengua que és la segona més parlada del mon després de l’anglès però la primera en nombre de parlants nadius.
-Estampació en hindi. Vam aprendre un alfabet nou i férem estampació de roba en hindi amb una tècnica mil·lenària.
-Genealogia. En aquest taller vam conèixer els secrets i la història dels nostres noms i cognoms.
-Enquadernació de llibres. El yotsume toji és una tècnica japonesa amb la qual vam aprendre a enquadernar el nostres propis llibres.
-Lettering. Ens vam introduir en aquesta tècnica artística consistent en la creació d’una paraula dibuixant les lletres que la formen sense seguir un alfabet predefinit. Després, aquesta creació es pot aplicar a un objecte o una superfície.
-Jocs de cartes i zombies. L’Enric Aguilar ens va explicar que es va inventar aquest joc perquè és un gran aficionat al cinema, als videojocs i als jocs de taula. El 2014 va publicar el joc de cartes “La Fallera Calavera” que posteriorment va donar lloc a la seva primera novel·la.
Per la seva banda, els alumnes de 3r i de 4t van fer dues de les següents activitats:
-Ruta de Carlos Ruiz Zafón per Barcelona (tots els alumnes de 3r)
Vam fer un recorregut per diversos indrets del barri gòtic de Barcelona descrits a l’obra La Sombra del Viento. La Rambla, la Plaça Reial, l’Arc del Teatre, el carrer Santa Anna i la plaça Catalunya apareixen en aquest llibre del qual, vint anys després de la seva publicació, s’han venut més de 15 milions d’exemplars i s’ha traduït a 36 idiomes.
-Biblioteca de Catalunya
La visita va consistir en una explicació general de l’edifici que havia estat l’antic Hospital de la Santa Creu i Sant Pau fins fa un segle. Després es va fer un recorregut per les sales de lectura, fins arribar al Museu del Llibre Frederic Marès.
-Gran Teatre del Liceu
Vam fer un recorregut per alguns dels espais del teatre i va descobrir el valor artístic i històric del Liceu. També vam poder assistir durant una estona a l’assaig d’una òpera.
-Parc Güell.
Vam visitar aquest conegut parc de la ciutat de més de 17 hectàreess de superfície que va dissenyar l’arquitecte Antoni Gaudí a principis del segle XX i que és un dels llocs més visitats pels turistes que arriben a la nostra ciutat.
-Refugi 307 de la Guerra Civil
Vam visitar un dels refugis antiaeris construïts durant la Guerra Civil amb l’objectiu de protegir la població dels bombardejos indiscriminats que va patir Barcelona. Molts veïns del Poble Sec van treballar en la seva construcció. Té prop de 400 metres de túnels i disposava de lavabos, font, infermeria, sala per nens i llar de foc.
-Arxiu Joan Maragall
Vam visitar la Casa Museu de Joan Maragall, un dels grans poetes catalans dels segles XIX i XX, de la mà del seu nét Pere Maragall.
-Cementiri de Montjuïc
Visita guiada al monumental cementiri de Montjuïc, on, a través de les sepultures més representatives, es donen a conèixer els fets històrics, socials i culturals més rellevants de la història recent de Barcelona i els seus personatges més il·lustres.
-La Pedrera
En aquesta vista es va analitzar el món arquitectònic de Gaudí. Ens van explicar la història d’un dels edificis més visitats de Barcelona i la manera com Gaudí va anar experimentant la seva tècnica basada principalment en l’observació de la natura. Vam descobrir també que molta gent se’n reia d’aquest edifici tan emblemàtic de la nostra ciutat. Després vam fer el taller Arquitectes per un dia! on, a partir de les explicacions apreses durant la visita i uns materials molt senzills, vam poder fer una petita construcció en grups de companys que després vam exposar a la resta de la classe.
-Palau Güell
Vam visitar el palau familiar de la família Güell abans de traslladar-se a viure al Parc Güell. Es tracta d’una de les primeres obres importants de l’arquitecte Antoni Gaudí que va rebre aquest encàrrec del seu mecenes Eusebi Güell.
-Guerra Civil i barraquisme al Turó de la Rovira
Des del cim del turó de la Rovira hi ha una visió única de Barcelona de 360º. La visita a aquest espai patrimonial ens va permetre entendre com era i quina funció tenia la bateria antiaèria que s’hi va construir durant la Guerra civil. Així mateix, ens van explicar la utilització d’aquest espai durant la postguerra per a la ubicació d’un nucli barraquista que allotjà un nombre important de persones que havien vingut a treballar en la indústria i els serveis d’una ciutat que iniciava la represa econòmica sense democràcia.
I a la tarda van assistir a dues de les següents conferències:
-Les millors pel·lícules de la història del cinema.
El periodista, escriptor i comunicador Alfred Picó ens va mostrar quinze tràilers de les millors pel·lícules de la història del cinema. Vam veure diversos gèneres cinematogràfics i ens va explicar moltes curiositats del món del cinema.
-Esport i nutrició
El llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, Sergi Tintoré, ens va explicar la importància de fomentar l’entrenament funcional i l’alimentació saludable utilitzant els recursos que l’entorn ens ofereix. Qui més qui menys practica algun esport i per fer-ho bé cal tenir en compte com ens nodrim.
-La volta a Europa en bicicleta durant la pandèmia, més de 27.000 km en vuit mesos
En Nil Cabutí ens va explicar que uns dies abans del confinament del mes de març del 2020 va sortir de viatge en bicicleta. El seu objectiu era recórrer Àsia, però en arribar a Itàlia ja va veure que el seu objectiu no seria possible. Tot i això va decidir que viatjaria per tot Europa, de nord a sud i d’est a oest. I ho va aconseguir.
-Periodisme esportiu
Marcos López, periodista esportiu d’El Periódico i comentarista habitual a les tertútlies futbolístiques ens parla de la seva professió i de la relació que s’estableix entre els futbolistes professionals i els periodistes esportius. També analitza el moment actual de la Lliga de futbol.
-Presentació de la revista Poti-Poti
Dos exalumnes de l’escola i una amiga seva es van proposar tirar endavant l’edició d’una revista periòdica en paper que expliqués temes que a ells els interessaven. Pretén ser un espai de difusió, reflexió i debat. També amb rigor i amb la necessitat de compartir inquietuds i experiències pròpies amb l’humor com a fet destacable.
-Arqueologia
La conservadora-restauradora Kusi Colonna-Petri ens explica en què consisteix la feina d’una arqueòloga que ha treballat en jaciments a Egipte, Perú i Catalunya. També va coordinar l’equip de restauració de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.
-Codis secrets i criptografia (prèviament es va visionar la pel·lícula “The Imitation Game”)
La xerrada explica els mètodes clàssics de criptografia i les matemàtiques dels codis. Un viatge per la història dels missatges secrets des de l’antiga Grècia fins a la Segona Guerra Mundial
-Open Arms
Dos activistes de l’Organització humanitària no governamental Open Arms ens van explicar quines tasques fan i a quins llocs actuen. La seva principal missió és protegir les vides dels més vulnerables en situacions d’emergència. Protegeixen la vida de les persones abandonades en aigües internacionals que fugen de guerres, persecució o pobresa.
-Wonder Woman, el feminisme com a superpoder
Wonder Woman és una pel·lícula d’animació estatunidenca de superherois dirigida per Patty Jenkins, estrenada el 2017. Es tracta de la primera pel·lícula amb una superheroïna com a protagonista absoluta que demostra que no existeix superpoder més necessari i subversiu que el feminisme.
A banda de les Jornades literàries a ESO , durant aquesta setmana es van realitzar també les sortides acadèmiques literàries i d’educació física.
Els alumnes de 1r d’ESO van anar a Tarragona per seguir l’itinerari literari de la Metamorfosi d’Ovidi i a Montserrat a fer una ruta de senderisme.
Els de 2n van seguir l’itinerari literari d’Àngel Guimerà a El Vendrell i al Club Nàutic d’Arenys de Mar van fer diversos esports al mar.
Els de 3r es van traslladar fins a Folgueroles a seguir l’itinerari literari de Jacint Verdaguer i a Collbató a fer esports d’aventura.
Els de 4t van viatjar fins a Blanes per fer la ruta de Joaquim Ruyra i a la platja de Castelldefels a fer esports de platja.
Les Jornades literàries a ESO ens van oferir una setmana intensa que va acabar amb la celebració de la festa major de l’Escola el dia de Sant Jordi. Unes jornades literàries i culturals una mica diferents, però igualment engrescadores i interessants.
Vols saber més sobre altres edicions de les Jornades literàries d’IPSI?
Una setmana intensa que va acabar amb la celebració de la Festa Major de l’Escola el dia de Sant Jordi
Deixa un comentari