Jordi Miralles i Gemma Sánchez, professors a ESO
Les Jornades Culturals 2019 ja han acabat, o gairebé. Degut a la jornada de vaga del passat 21 de febrer, les activitats programades per aquest dia es van haver de reprogramar pels dies 13 i 14 de març, 4 d’abril, 24 d’abril i 2 de maig. Això significa que hauran acabat les Jornades Literàries el dia 25 d’abril i encara no hauran finalitzat les jornades Culturals. Això no havia passat mai!
Aquests jornades estan emmarcades dins de l’àmbit socio-cultural de l’etapa de l’ESO i aquest any s’han dut a terme els dies 20, 21 i 22 de febrer. Es tracta de tres dies en què els alumnes deixen d’assistir a classe i adquireixen coneixements a partir de fer sortides fora de l’escola durant el matí i assistint a tallers o a conferències durant la tarda.
… organitzar 60 activitats en les que intervenen 473 alumnes i més de 40 professors no es fa en quatre dies… no
I com comprendreu, organitzar 60 activitats en les que intervenen 473 alumnes i més de 40 professors no es fa en quatre dies. Tot comença el dia 1 de juliol, quan el curs ja ha acabat i tothom pensa que tindrem dos mesos de vacances. Doncs no, no és així. Aquest dia comencem a buscar activitats que puguin ser ’interessants per als alumnes de l’ESO. Algunes ja les contractem aquest mateix dia o en dies posteriors. Per fer aquesta primera tria ens basem en el resultat de les valoracions que fan els alumnes de les Jornades del curs que acaben de concloure. Si alguna activitat ha estat valorada amb una nota inferior a cinc sobre deu no la tornem a programar i en busquem de noves. Algunes activitats les programem cada any perquè són molt ben valorades pels alumnes, com per exemple la visita als estudis de TV3 i de Catalunya Ràdio, a la Fundació Finestrelles, al Museu del Disseny, al Liceu, la Sagrada Família o al recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau. Un altre moment important de l’organització és el dia 1 de setembre, perquè aquest dia moltes associacions i entitats obren el període d’inscripció de les activitats que organitzen i si no s’és previsor les places s’esgoten aviat. Hi ha activitats que s’ofereixen a tots els alumnes i d’altres que van adreçades o bé als alumnes de 1r i 2n o bé als de 3r i 4t.
Una activitat que sempre agrada als alumnes és el que anomenen “l’Espai del Alumnes”. Es tracta que facin actuacions musicals, balls o qualsevol activitat que vulguin ensenyar a la resta de companys damunt d’un escenari. Com que hi ha uns 240 alumnes, entre 1r i 2n o entre 3r i 4t, que no caben a la sala d’actes de l’Escola, aquest any hem anat a l’Espai Jove La Fontana, a Gràcia. Un èxit! Que bé que ho van fer! Hem descobert cantants, ballarins i presentadors que a l’Escola passen més discretament però que van créixer damunt de l’escenari. Fantàstic!
Una altra feina important és contactar amb els gairebé trenta conferenciants o talleristes que vindran durant tres tardes a l’Escola. Els alumnes de primer i de segon fan tallers i els de tercer i quart assisteixen a conferències.
El mes de desembre, quan totes les activitats estan tancades, fem la presentació de les jornades Culturals als alumnes i als professors a la sala d’actes de l’Escola. Els alumnes han d’estar atents a les explicacions, tot i que també les tenen al “drive”. Aquell mateix dia ja es poden inscriure telemàticament i donar tres alternatives per activitat atès que si la volen fer vuitanta alumnes en primera opció i només ens n’admeten vint, s’hauran de conformar amb la segona o potser la tercera opció que han triat.
Un cop feta la inscripció es formen els grups d’alumnes que assistiran a les diferents activitats i comença un nou front organitzatiu en què hi pren part molt activa la coordinació i la secretaria de l’etapa. Són dies de molta preparació i també d’incertesa, perquè ens pot trucar un conferenciant dient-nos que li és impossible venir. Això ha passat alguna vegada. Però cap problema: redistribuïm els alumnes en altres conferències i quedem amb el conferenciant que vingui un altre dia.
Doncs si tot això no fos prou, imagineu-vos que dos dies abans de les Jornades hem de suspendre tots els actes d’un dia per què hi ha convocada vaga general. Trenta-cinc activitats que s’han de reprogramar pel més aviat possible i que no es poden anul·lar. Més hores de feina amb què no comptàvem, però ens en vam sortir.
Per si teniu la curiositat de saber quines activitats s’han programat aquest curs, aquí les teniu:
Per primer i segon d’ESO:
– TV3 i Catalunya Ràdio
– Fàbrica Coca-cola
– Recinte modernista Sant Pau
– Pintura al fresc al Monestir de Pedralbes
– Port de Barcelona
– Fàbrica Danone
– Liceu
– Escola de Circ
– Observatori Fabra
– Parc de Bombers de la Vall d’Hebron
– Sagrada Família
– Pavellons Güell
– Panificadora
– Alimentació a l’Edat Mitjana al Monestir de Pedralbes
– Tallers: audiovisuals, decoupage, drons, fotografia, hip-hop, jocs de taula, màgia, maquillatge, música, timbals, coets d’aigua voladors.
Per segon i tercer d’ESO:
– Fundació Arrels
– Museu del Disseny
– TV3 i Catalunya Ràdio
– Fàbrica Coca-Cola
– Caves Codorniu
– La Pedrera
– Planetari municipal
– Materials del futur per a l’electrònica
– Observatori Fabra
– Sagrada Família
– Assaig de l’orquestra OBC
– Liceu
– Pavellons Güell
– Fundació Finestrelles
– The Imitation Game
– La deportació, dones al camp de concentració de Mauthausen
– Proactiva Open ARMS
– Iniciació a la física quàntica
– Fundació Arrels
– Codis secrets i criptografia
– Què és la neurobiologia?
– Actualitat cinematogràfica
– Periodisme esportiu
– 25 anys de guerres al món
– Animals exòtics
– Com funciona el cervell
– Estereotips a la pantalla
– La volta al món en bicicleta…
Pel que fa a les Jornades Literàries, que tindran lloc els dies 24 i 25 d’abril, aquestes s’estan acabant d’organitzar. Farem visites a teatres, museus i entitats culturals que tinguin a veure amb el món de la literatura, de la creació artística, del teatre, de l’edició, etc. I també ens visitaran autors que ens explicaran quin és el procés que segueixen per escriure els seus llibres, alguns dels quals han estat llegits pels alumnes d’ESO. També es faran tallers on aprendran les primeres nocions de diversos idiomes que no estan tan acostumats a utilitzar, con japonès, xinès, rus i el mateix idioma de signes. Moltes activitats que esperem que els siguin ben profitoses.
Els organitzadors de les Jornades Culturals i Literàries ens expliquen com les preparen
Deixa un comentari