Sara Cerdan i Jana Cid, alumnes de Tecnologia de 3r d'ESO, i Pere Comelles i Joan Valero, professors de Tecnologia de 3r d’ESO
Durant els últims cursos dins de l’assignatura de Tecnologia i en altres s’ha posat en pràctica l’anomenat treball per projectes així com el treball cooperatiu.
Amb aquesta metodologia es pretén que els alumnes passin a ser el centre de l’aprenentatge, que sumin esforços per assolir una fita comuna, que s’engresquin per conèixer allò que estan estudiant i els professors passin a ser iniciadors de les tasques i solucionadors dels dubtes.
Amb aquesta metodologia es pretén que els alumnes passin a ser el centre de l’aprenentatge, que sumin esforços per assolir una fita comuna i que els professors passin a ser iniciadors de les tasques i solucionadors dels dubtes.
Amb el primer projecte cooperatiu portat a terme a l’assignatura de tecnologia de 3r d’ESO durant aquest curs, es vol aconseguir que seguint les fases del projecte tècnic els alumnes imaginin un objecte d’ús quotidià o innovador i l’acabin construint. Per això es van formar grups de sis alumnes amb feines diferents:
- Uns alumnes formaven l’equip de màrqueting i la seva feina era publicitar l’objecte creant cartells, fent un vídeo publicitari, que han penjat a youtube, i construir part d’una pàgina web
- L’altre equip eren els coordinadors o també anomenats dinamitzadors i la seva feina era gestionar les fases de lliurament del producte, fer el pressupost del cost de l’objecte, comprovar la qualitat dels treballs i ampliar la pàgina web.
- El tercer equip, els de fabricació, dissenyaven l’objecte amb un programa en 3D, planificaven les tasques i el material necessari i per últim el construïen al taller de tecnologia.
Els alumnes tenien llibertat per moure’s per diferents espais de l’ESO com la sala d’actes on gravaven els vídeos, l’aula d’informàtica o el taller de tecnologia. Cal dir que majoritàriament el seu comportament ha estat exemplar, ja que tot i no haver-hi professors controlant-los estaven treballant de valent i força interessats per tirar el projecte endavant.
En les properes setmanes exposarem a la recepció d’ESO tots els objectes construïts pels alumnes de 3r.
Vista l’experiència del primer projecte cooperatiu ja puc afirmar que no serà l’únic i a mesura que passi el curs els explicarem a El Fil.
Sara Cerdan i Jana Cid, alumnes de Tecnologia d’ESO 3r B
Des d’aquest inici de curs, l’Escola està portant a terme diversos projectes innovadors i creatius. Els alumnes en som els protagonistes i aprenem d’una manera molt pràctica.
El professor ens guia i acompanya en el procés aclarint els conceptes bàsics del treball i les característiques que ha de tenir. A continuació, ens encarreguem de realitzar-lo aplicant els coneixements adquirits.
Per tant, podríem dir que aquests projectes de l’IPSI es basen en el següent proverbi xinès: “digue’m alguna cosa i l’oblidaré, mostra’m alguna cosa i la recordaré, fes-me’n partícip i l’aprendré”.
En aquest projecte s’observa la importància del treball en equip i els beneficis que ens aporta. És una altra manera d’aprendre molt dinàmica , amena i alhora efectiva.
El treball de tecnologia de 3r d’ESO, posat en marxa aquest any, n’és un clar exemple. Consisteix en la fundació d’una empresa i la lliure creació d’un objecte. Aquesta empresa la formem sis persones que ens dividim en tres equips: màrqueting, coordinació i fabricació. Tot i que cada un d’ells té les seves funcions, aquestes divisions no són infranquejables, els tres equips hem de cooperar i treballar conjuntament.
Pas a pas anem realitzant tant les tasques del procés tecnològic com el pla de treball i el pressupost. A la vegada, hem de crear una pàgina web per promocionar el producte i també cal dissenyar-lo en 3D. Finalment, construïm l’objecte utilitzant materials reciclats.
Durant l’execució poden sorgir complicacions, les quals s’han de superar i solucionar entre tots.
En aquest projecte s’observa la importància del treball en equip i els beneficis que ens aporta. És una altra manera d’aprendre molt dinàmica , amena i alhora efectiva.
Seguim aplicant nous models d’ensenyament a l’escola, per exemple el treball per projectes i el treball cooperatiu a tecnologia . Els alumnes han de sumar esforços per assolir una fita comuna, volem despertar la curiositat pel saber. Els professors passen a ser iniciadors de tasques i solucionadors de dubtes.
Deixa un comentari