Maria Marín Queral, pedagoga especialista de psicomotricitat a IPSI
Les instal·lacions, com aquesta Instal·lació Tardor,ofereixen un espai de moviment corporal lliure, d’interacció, d’experimentació i de joc simbòlic en el qual els nens i nenes, a partir d’elements quotidians, van construint els seus aprenentatges.
Les instal·lacions com a expressió artística tenen el seu origen en l’art contemporani. Actualment s’utilitzen molt a l’etapa de l’educació infantil on els nens i nenes a través de la manipulació i el joc viuen la instal·lació com a eix transversal on s’articulen diferents aprenentatges.

L’espai es prepara pensant en què pot provocar cada element, posant atenció a l’experiència artística, per tal que afavoreixi l’exploració, la participació, la socialització, el desbloqueig corporal i l’assoliment de noves habilitats.
La interacció dels infants amb la instal·lació passa per diferents fases:
– Exploració superficial: Un cop s’ha donat l’avís de poder començar, les criatures passen per una fase de manipulació a gran escala, entren a dintre i comencen a tocar, xafar, moure, destruir, saltar, etc.
– Socialització: Després d’aquesta fase d’èxtasi, comencen a fer-se grupets amb interessos similars i l’ambient comença a prendre un caire més calmat. Es transforma per tornar a construir i la creativitat i la imaginació prenen més protagonisme.
– Joc simbòlic: Cada grup d’infants vivencia la seva experiència a través dels materials proposats, la concentració regna a l’espai i cadascú està enfeinat amb allò a què ha atorgat significat. Solen sortir conflictes amb la repartició del material, ja que ara tot forma part del joc i “aquell material” és indispensable per allò que estan representant.
– Joc sensorial: No tots els nens i nenes participen en el joc simbòlic, també n’hi ha que prefereixen un joc més motriu i sensorial, a través del moviment corporal i la interacció amb els diferents materials.
Aquestes fases les he extret a partir de l’observació activa en les diferents sessions on he realitzat la instal·lació. Que valuosos aquests moments on els adults podem parar, mirar i deixar que siguin els nens i nenes qui ens ensenyin.
Per apropar la Tardor a les classes de psicomotricitat de P3 i P4 hem preparat una instal·lació basada en elements propis d’aquesta estació de l’any
Deixa un comentari