Oriol Garcia, impulsor del projecte Daula
Aquesta setmana els nens i nenes de P5 i 5è han començat a jugar a jocs de taula a l’escola. A partir d’ara, ja ho faran cada setmana.
Ho esperaven amb il·lusió i un cert nerviosisme ja que feia tres setmanes que s’organitzaven per poder jugar: amb l’ajuda dels mestres s’han constituït en equips de quatre jugadors, s’han posat nom, han dissenyat un logotip que els representi, han signat un contracte on consten les seves obligacions, han establert objectius personals…. I és que jugar a l’escola té un sentit molt diferent al que pot tenir fer unes partides a casa.
Ho esperaven amb il·lusió i un cert nerviosisme ja que feia tres setmanes que s’organitzaven per poder jugar: amb l’ajuda dels mestres s’han constituït en equips de quatre jugadors, s’han posat nom, han dissenyat un logotip que els representi…
L’Aprenentatge Basat en Jocs (Game Based Learning) utilitza jocs ja editats com a mitjà per assolir objectius d’aprenentatge concrets. Aquests jocs se seleccionen amb cura per treballar les destreses, capacitats i competències que els educadors estableixen com a objectius. En el cas de l’escola IPSI, l’objectiu marcat és consolidar les destreses de treball en equip i treballar els valors cívics i socials.
L’ABJ és una pràctica educativa social i vivencial que té molt en comú amb l’aprenentatge cooperatiu, els projectes i l’aprenentatge entre iguals. Cada joc és una sistema complex que els alumnes, amb grans dosis d’esforç productiu, han d’aprendre a desxifrar i a utilitzar. Representa un entorn segur i naturalment motivador on resoldre problemes, prendre decisions, equivocar-se, exercitar les emocions, socialitzar-se i aplicar contínuament allò que s’assimila. En definitiva, que l’ús dels jocs de taula a l’escola, a més de divertir i motivar, ha de poder generar un aprenentatge sòlid, significatiu i exportable a d’altres àmbits de la vida dels alumnes.
Avui observem els alumnes mentre obren les capses dels jocs i preparen visiblement emocionats els components de la partida. Han escoltat molt atentament les regles i ara tracten amb cura els materials i es reparteixen els càrrecs de l’equip. Quan comencen a jugar veiem que estan aprenent encara a negociar i que els costa arribar a acords, que a vegades no gosen expressar els seus dubtes… N’aniran aprenent. Cada conflicte, cada dubte i cada nou joc els farà créixer individualment i com a equip.
I mentre els mirem, sentim també que jugar a jocs de taula a l’escola del segle XXI és una activitat quasi subversiva. Crear un espai i un temps per jugar i viure amb les persones que ens envolten una experiència sense cap mediació de la tecnologia, una activitat pensada per aprendre interactuant amb persones i materials a través dels sentits, és ara molt innovador i també molt necessari.
L’Aprenentatge Basat en Jocs utilitza jocs ja editats com a mitjà per assolir objectius d’aprenentatge concrets. Aquests jocs se seleccionen amb cura per treballar les destreses, capacitats i competències que els educadors estableixen com a objectius.
Deixa un comentari