Helena Grande i Sofia Piñana, alumnes de 4t d'ESO
El passat 6 de novembre, aviat farà un any, els alumnes de 4t d’ESO de cultura clàssica, juntament amb més alumnes de batxillerat, vam tenir la sort de poder fer una sortida acadèmica a Empúries, on vam tenir l’oportunitat d’endinsar-nos tant en el món de l’antiga Grècia com en el món de l’antiga Roma.
Vam anar-hi durant aquelles dates perquè, paral·lelament, a classe estàvem estudiant la civilització grega. Sent Empúries (Emporion) una de les civilitzacions gregues que tenim més aprop, era una manera de situar-nos i observar a la realitat allò que estàvem estudiant.
Un cop vam arribar allà, un guia ens va fer una introducció del que veuríem, en una esplanada davant de l’entrada del recorregut. Ens va fer cinc cèntims de com i per què van venir i es van instal·lar els grecs i els romans a Empúries.
S’hi van instal·lar per raons ben diverses: Els grecs van arribar a Emporion perquè no tenien prou espai ni recursos al seu territori. Els romans, en canvi, van assentar-s’hi per raons militars ja que era un punt estratègic.
A més a més de visitar les excavacions arqueològiques, vam entrar al museu i vam poder veure l’escultura original d’Asclepi, que era el déu de la medicina i és l’única estàtua que es va conservar intacta. Fora del recinte, però, n’hi havia una còpia perquè li fos més fàcil al públic imaginar-se-la fent la seva funció original. Així mateix, a dins del museu també vam poder observar alguns estris tant de pedra com de ceràmica.
Pel que fa al recinte Grec, anomenat Emporion, vam poder-hi veure el que serien les muralles aleshores, després vam distingir l’àgora, una gran plaça on es feien tots els esdeveniments socials i públics de la polis, i la fàbrica de salaons. Més tard, vam veure el que quedava intacte del terra d’una casa luxosa d’un ciutadà benestant d’Emporion. Vam tenir la sort que havien restaurat un dels mosaics de la casa i ens va ajudar a imaginar-nos quin aspecte tindria la casa en aquella època.
Tot seguit vam anar a visitar Emporiae, que estava una mica més elevada sobre el nivell del mar. Allà vam poder passejar pels carrers de la ciutat i veure diverses cases, tant de senzilles com de luxoses. Ens van ensenyar les termes que estaven prou ben conservades per poder-nos-les imaginar. Després vam visitar el fòrum, que era la zona pública i cultural de la ciutat romana, que estava una mica més allunyat de les excavacions actuals. Allà van fer-nos la conclusió i va acabar la visita.
Uns dies més tard, a classe de cultura clàssica, ens van fer una activitat escrita per acabar de consolidar l’après a Empúries.
Pel que fa el jaciment romà se n’ha excavat menys d’un 20%, de manera que actualment hi ha cursos d’arqueologia tant per estudiants universitaris com per altra mena d’estudiants, sobretot durant l’estiu. Amb aquests tallers podeu conèixer i aprendre d’on veniu i endinsar-vos en aquestes cultures.
Ens va semblar una experiència molt enriquidora ja que a part d’estudiar un temari, vam poder veure-ho amb els nostres propis ulls i d’alguna manera estar més aprop dels antics grecs i romans.
Si vols saber més, visita la web…
Els alumnes de 4t d’ESO i de 1r de batxillerat, vam tenir l’oportunitat d’anar a Empúries i endinsar-nos en el món de l’antiga Grècia i en el de l’antiga Roma.
Jordi Pàmias Massana says
Helena i Sofia, he llegit amb molt interès el text que heu escrit sobre la vostra visita a Empúries. I ho he trobat molt bé. A banda que sóc el tiet de l’Helena (s’ha de dir), la meva activitat professional està lligada a l’estudi i la docència de l’antiguitat clàssica. Sóc professor del Grau de Ciències de l’Antiguitat de la Facultat de Lletres de la UAB. I hi faig classes de literatura i de civilització grega. El jaciment d’Empúries és important, podem dir que aquest racó de la costa brava és l’únic indret de tota la península ibèrica en què els antics grecs van posar el peu. Ells van venir amb finalitat comercial, naturalment. Però la seva manera de fer ens indica que es movien guiats pel principi de la negociació, la comunicació i la transacció. Això havia de donar lloc al que nosaltres anomenem contactes culturals o multiculturalitat. De tot arreu treien el millor que hi veien i aquesta manera d’aproximar-se al forani (l’ ‘altre’) és el que elevà la seva cultura a grans resultats i assoliments. Aquest és un missatge que no podem oblidar. Intento transmetre això als meus estudiants i estic molt content de veure que a Ipsi teniu professors que estimen i us fan estimar l’antiguitat clàssica. Felicitats!