Delegats i delegades de 4t de Primària*
El passat mes de novembre, els alumnes de 4t de Primària van iniciar totes les activitats relacionades amb l’elecció democràtica dels seus delegats i subdelegats. Abans de presentar candidatures, promeses electorals , votacions, etc… van fer un seguit d’activitats al voltant dels representants democràtics, drets i deures, actituds d’un bon delegat/da, funcions, sistema de vots, què és la democràcia i fins i tot una visita a l’ajuntament d’Alella, on van poder preguntar directament a Marc Almendro i Campillo, alcalde d’Alella.
A continuació els propis delegats i delegades de cada classe han volgut fer un petit relat de tota aquesta experiència tan significativa:
Com ha de ser un bon delegat/da?
Cada grup classe va estar enraonant sobre com havien de ser els representants dels diferents grups classe i les diferents funcions que podien tenir. Aquestes són les conclusions dels diferents grups:
El delegat/ada és el representant de tota la classe davant del professorat i l’equip directiu i aporta iniciatives positives per la millorar del funcionament del grup-classe. Ha de valorar que haurà de tenir moltes responsabilitats.
Pel bon funcionament del grup classe ha de mantenir una bona relació amb el professor i els alumnes, també ha d’aportar propostes positives i iniciatives per la millora del funcionament de la classe o de l’escola en general.
El delegat/da ha de preocupar-se pels altres i procurar que estiguin contents. També ha de ser observador, per tant, ha d’acompanyar els companys i companyes de classe quan es fan mal o no es troben bé. Ha de ser honrat i solidari, dir sempre la veritat i tenir empatia.
Ser bon company i crític per millorar dia a dia.
Visita a l’alcalde d’Alella
Un cop els alumnes van debatre com havia de ser un bon delegat o delegada era el moment de veure en primera persona un alcalde de carn i ossos. En aquesta ocasió, l’alcalde d’Alella, Marc Almendro i Campillo, va fer un forat a la seva agenda per poder rebre tots els alumnes i respondre les seves preguntes.
Així expliquen com va anar aquesta experiència:
Els alumnes de 4t de Primària vam anar d’excursió a Alella per tal de conèixer les funcions d’un alcalde.
El primer que vam fer, abans de la visita, va ser pensar les preguntes que volíem fer a l’alcalde en equips de quatre. Cada grup va pensar dues preguntes, un cop les vam tenir totes vam fer una posada en comú amb tota la classe. La tutora les anava escrivint en un document de Google Drive i les passava tot fent un format una mica més formal, hi havia preguntes de tot tipus com, per exemple:
- Si hi ha un incendi o algun desperfecte al poble què feu per arreglar-ho?
- Com controles la policia?
- On va a parar la brossa?
Un cop totes les classe van escollir les seves preguntes, els mestres van acabar escollint i numerant les millors tot destriant les preguntes repetides o semblants. Després les van repartir entre els diferents portaveus de cada equip, aquest serien el responsables de fer les preguntes a l’Alcalde el dia de la sortida.
Visita a l’ajuntament d’Alella:
El 29 d’octubre vam anar a l’espai d’arts escèniques d’Alella, on vam fer les preguntes a l’alcalde. Després vam anar a conèixer l’Ajuntament i vam veure el despatx de l’alcalde i la sala de plens. Aquesta excursió va iniciar el procés de les candidatures de delegades i delegats.
Aquestes són algunes de les preguntes i respostes de l’Alcalde:
Quants habitants hi ha al poble? Hi ha 9.000 habitants.
T’agrada ser alcalde d’Alella? Per algunes coses sí i per altres no.
Quins transports públics hi ha Alella? Bus urbà, taxis i tren.
Candidatures i procés electoral:
Arribats en aquest punt van iniciar les activitats relacionades amb les candidatures, sistema de vots i en general tot el procés electoral, tenint en compte totes les experiències viscudes fins al present. Així relaten aquest moment els nostres alumnes:
Tots els nens i nenes que es van voler presentar com a delegats/des van haver de pensar propostes per a la millora del funcionament del curs, van haver de fer una breu presentació amb els motius pels quals havien de ser elegits, explicant les seves aptituds com a delegats/des, peça clau per al bon funcionament del grup-classe. Qui s’hi va voler presentar va haver de tenir en compte que s’hauria de preocupar pels problemes de tota la classe. També havia de tenir iniciativa i empatia per afavorir les bones relacions entre el professorat i l’alumnat, o entre els propis alumnes.
El dia més esperat va arribar, el dia de les votacions, un dia molt important per IPSI, un dia molt emocionant. L’11 de novembre va ser el gran dia, un dia on l’emoció es respirava, i tothom preguntava:
- A qui votaràs?
L’única cosa que sabíem és que la resposta l’obtindríem en unes poques hores. Dos dies abans havíem creat el nostre DNI, volíem que l’experiència fos el més real possible i ho vam aconseguir. El sistema de vots ens permet votar dues persones i tots el candidats tenien les seves butlletes per poder ser escollits, tot estava a punt.
Per votar vam haver de fer una creu als candidats que volíem escollir, després, per ordre de llista, anàvem sortint per deixar els vots. Fins i tot, en el moment de votar, el comportament d’alguns mestres va canviar totalment fent veure que no ens coneixen, això ens va fer riure molt i ens va agradar a tots el detall. En resum, havíem d’anar amb el nostre DNI (abans creat) i el nostre paper de votació doblegat i dipositar-lo en una caixa. La mestra marcava conforme havíem votat, en el cens electoral, la llista de classe, fins i tot hi va haver votacions online.
L’hora de la votació va ser molt tensa, tots i totes teníem moltes ganes de conèixer els resultats. Després de votar tota la classe, era el moment de la veritat. Qui sortiria delegat/da i qui seria el subdelegat/da? La mestra anava traient els papers de la caixa i anava dient en veu alta els noms alhora que anava apuntant a la pissarra el recompte de vots. Tots anàvem comentant internament i ens anàvem sorprenent per cada vot. Al final, després d’un minut i mig, van sortir els resultats. Les delegades i delegats escollits es van posar molt contents i la seva reacció va ser amable i sense conflictes.
* Biel Amat, Clara Espada, Pau Gomi, Tànit Grabolosa, Laia Guinart, Sofía Pérez, Eva Urruela, Arnau Requesens, Oriol Serrano-Codina i Arlet Vilà.
Experiències viscudes durant les diferents activitats relacionades amb l’elecció dels delegats i delegades de curs de 4t de Primària.
Deixa un comentari