Eloi Gabriel, professor de Cultura Audiovisual
A la matèria de batxillerat Cultura Audiovisual, treballem transversalment a tot el temari per despertar i potenciar la sensibilitat en l’acte de mirar el món. L’eina principal per a fer aquest treball és la fotografia.
Entendre la fotografia en les seves diverses facetes ens acosta al procés que seguim els humans per captar tota la informació que ens ofereix el món exterior. Amb l’ànim de ser més clars en les explicacions, Il·lustrarem aquest article amb algunes fotografies que els alumnes han fet aquest curs.
L’ull humà té un funcionament dinàmic. Quan observem un objecte, una persona, una acció o un paisatge, els nostres ulls recorren aquest espai físic seguint un ordre concret. Aquest ordre s’estableix combinant els impulsos de llum que arriben a la nostra retina amb la interpretació que en fa el nostre cervell.
Alguns factors que determinen la prioritat d’aquest ordre poden ser:
- els elements més contrastats (per exemple la diferència de color o la de lluminositat )
- els de major valor semàntic (ulls, boca i altres elements dotats de major expressivitat)
- els elements de major tamany
- els elements més situats a la nostra dreta
Tenir present aquest procés d’interpretació del món exterior, permet a un fotògraf controlar el recorregut visual que l’observador farà quan observi la nostra captura. D’aquesta manera el fotògraf podrà potenciar un missatge concret, jugant amb l’enquadrament i amb la morfologia de la llum.
Una altra idea important a tenir en compte és que la fotografia per definició és plana, és a dir, disposem de dues dimensions per representar la realitat, en canvi l’ull humà (de fet, els dos ulls) és capaç de reconèixer-ne tres. És per això que per dotar del màxim de realisme les nostres preses, i suplir aquesta tercera dimensió, ens ajudem d’altres recursos:
Per una banda disposem de la perspectiva, que a través de les línies, els punts de fuga i la variació dels tamanys dels objectes en funció de les distàncies a les que es troben podem arribar a transmetre la idea de la profunditat.
La tècnica del desenfoc, permet també transmetre la idea que alguns elements estan més a prop de l’observador que altres.
Veiem doncs que l’estudi del funcionament de l’observació humana, així com el d’una càmera de fer fotos, amb els seus avantatges i les seves limitacions, ens obligarà a fer un treball encara més interessant: aprendre a mirar.
Aprenent a mirar, som capaços d’entendre què és important en una impressió visual, què és prescindible i què ens destorba. Som capaços de veure allò que sense l’esforç de la traducció a la fotografia no veuríem. Quantes persones han vist una flor alguna vegada? Quantes l’han observat amb deteniment, amb detall, en profunditat, entenent la seva complexitat, la relació entre els colors que la componen o les línies i formes que dibuixa?
A la matèria de Cultura Audiovisual intentem despertar aquesta sensibilitat per entendre i gaudir dels objectes que ens acompanyen diàriament i que sovint passen desapercebuts.
Potenciar la sensibilitat en l’acte de mirar el món és un dels principals objectius de la matèria de Cultura Audiovisual a Batxillerat
Catalina Falo says
Molt bona feina!
Preciós aprendre a mirar el que ens és aprop