Oriol Blancher i Pach, Director general d'IPSI
Perdoneu, en primer lloc, la pretensió del títol d’aquest article. No us demanaré que cantem “a capella” res el proper Sant Jordi a la placeta de l’escola. La idea és fer-vos cinc cèntims de la voluntat que té la nostra institució de compartir, de debatre, de participar, amb altres institucions amb les quals mantenim afinitats diverses i que les conegueu una mica més.
IPSI és, des de la seva creació, membre actiu de l’Agrupació Escolar Catalana. L’AEC és una de les associacions patronals del sector de l’educació privada a Catalunya. Agrupa un centenar d’escoles, distribuïdes per tot el territori amb un nexe comú: escoles catalanes, laiques i de qualitat, que ofereixen projectes educatius singulars. La majoria d’aquestes escoles tenen entre 50 i 100 anys d’història. Són nascudes com a resposta a les escoles “grises” dels anys 50 i 60 del segle passat, compromeses amb la cultura, inquietes, sovint arrelades als barris i als pobles on han nascut, amb pedagogs de referència en els seus orígens (Amorós, Galí, Llongueras, Vergés,…) capdavanteres en innovació, rigoroses, etc. Amb elles compartim reunions de treball en diferents equips, formació per als docents, ajuda i acompanyament legal entre moltes altres coses. A més a més, el nostre compromís és inequívoc, formem part del consell directiu des de fa més de 10 anys!
Com a Fundació que som, formem part de la Coordinadora Catalana de Fundacions i som membres permanents de la Comissió d’Educació que es va crear ja fa més de deu anys. Ens reunim mensualment i fem propostes d’actualitat en l’àmbit de la reflexió educativa i del paper de l’educació a la societat, de la importància de la col·laboració públic-privat, etc. Ens aporta coneixement, ens permet compartir experiències, obrir les escoles a la societat, nodrir-nos de l’acompanyament d’altres sectors com pot ser el sanitari, l’educació no formal, l’educació professionalitzadora, la formació ocupacional, o tot el món de les fundacions culturals. Tot un privilegi.
També formem part del Col·legi de Llicenciats com a membres del col·lectiu “Units per l’Excel·lència”. Una proposta del propi Col·legi per tal de tenir un conjunt de centres educatius de referència que permeti la millora continuada, la formació adequada a les necessitats, els debats de reflexió, etc. Al cap i a la fi, és d’alguna manera, el nostre Col·legi Oficial, que representa al col·lectiu de mestres i professors i que ha estat sempre molt actiu a l’hora de garantir uns estàndards de qualitat i de rigor en la funció docent.
Fa cinc anys , amb sis escoles més, vam proposar-nos caminar junts, emparats en la transparència i confiança mútues , en la recerca de respostes sòlides i actualitzades a les demandes dels entorns socials que atenem.
Així va néixer l’Associació VINCULA. Escoles que avancen. Les set escoles, que tenim llistades tot seguit, som capdavanteres en la transformació metodològica i referents en els territoris on estem ubicades. Juntes compartim el propòsit de cercar les millors iniciatives educatives i professionals , creant oportunitats per a tots i cadascun dels nostres infants i joves.
Escola Betània Patmos, Barcelona www.betania-patmos.org
Escola Daina-Isard, Olesa de Montserrat, www.daina-isard.cat
Escola IPSI, Barcelona www.ipsi.cat
Escola Joviat, Manresa www.joviat.com
Escola Llor, Sant Boi de Llobregat www.fundaciollor.cat
Escola Meritxell, Mataró www.fundaciomeritxell.cat
Escola Puigcerver, Reus www.escolapuigcerver.cat
Amb totes elles, com us deia, tenim un compromís de transparència, de voluntat de compartir, i busquem entre altres coses fer junts allò que sols seria més difícil assolir. Fer múscul, si em permeteu, tot respectant la singularitat de cada Institució.
Justament el passat dimarts 30 de novembre, com a exemple del que us comento, es va formalitzar públicament un conveni de col·laboració entre l’Associació Escoles Vincula i l’Hospital Clínic de Barcelona. Ambdues institucions estem unint coneixements i esforços entorn de l’atenció d’uns dels principals protagonistes i destinataris de les mútues actuacions: els nens i nenes, adolescents i joves a l’entorn escolar, familiar i social.
Es tracta del projecte Generació Alfa que inicialment abordarà tres temes de gran transcendència i profunditat: la salut alimentària, la gestió de les frustracions i la diversitat de gènere. Experts en salut de l’Hospital Clínic i els equips psicopedagògics de les Escoles Vincula crearan espais per compartir continguts d’interès científic-educatiu que, amb metodologies adients, posaran a l’abast de les famílies i dels centres educatius, tot acompanyant-los en la seva aplicació.
Més enllà de la força que aquesta unió arribarà a comportar per a cadascuna de les Escoles que componen l’Associació d’Escoles Vincula, volem oferir a la comunitat educativa i a la societat un model d’integració professional d’àmbits que, sent diversos, ens complementa i ens capacita per brindar un millor i més eficient servei als destinataris de la nostra missió.
I això no acaba aquí. Busquem constantment complicitats, aliances, que ens ajudin a créixer, a ser més eficients, eficaços i efectius. Aliances com la que tenim amb l’Escola Fàsia d’educació especial, i que ens ha permès desenvolupar el projecte “escola amiga”, el Bufet Vallbé, que ens assessora en temes legals, l’empresa Scacs, amb qui col·laborem per fer una millor difusió del que fem a l’escola; Clickedu, que ens dona suport en la gestió de les dades que manega l’escola, o la Oxford University, de qui som centre examinador, o el Conservatori del Liceu, que ens ha ajudat molt a millorar la música a l’escola, o JumpMath o …
En fi que, com us deia, no caminem mai sols i que estem convençuts que només ben acompanyats podrem créixer i oferir cada dia una millor educació als nostres alumnes.
La idea és fer-vos cinc cèntims de la voluntat que té la nostra institució de compartir, de debatre, de participar, amb altres institucions amb les quals mantenim afinitats diverses
Deixa un comentari