Cristina Jiménez, professora de Cultura i Valors Ètics de 4t d’ESO
Enguany ampliem a l’etapa d’ESO un projecte d’aprenentatge, complex i alhora engrescador, que té com a punt de partida l’aplicació pràctica de continguts acadèmics mitjançant la realització de petits serveis d’ajuda a la comunitat. Això és precisament l’Aprenentatge Servei: un projecte educatiu que vol posar en joc valors fonamentals com la solidaritat, la generositat o la cura dels altres, prenent com a eines de treball els coneixements apresos a l’aula.
Els protagonistes del projecte seran els alumnes de 4t de l’ESO, que podran escollir entre diferents serveis que s’aniran proposant al llarg del curs.
… aquests serveis estaran lligats a les matèries que cursen els alumnes i serviran per desenvolupar competències concretes.
Per tal de donar sentit a cada un, aquests serveis estaran lligats a les matèries que cursen els alumnes i serviran per desenvolupar competències concretes. A la base de tots els serveis i del projecte en general, hi ha la matèria de Cultura i Valors Ètics, que amb la seva dimensió sociocultural treballa la competència de solidaritat i compromís amb la comunitat a la qual pertanyem.
El fet de poder triar el servei en què volen col·laborar facilita, a més, que es converteixi en una experiència significativa per tots els participants.
Els serveis estaran dirigits a ajudar els més petits de la casa, els alumnes d’Infantil.
Alguns exemples de propostes són:
- Visita a la Biblioteca Agustí Centelles: acompanyament als alumnes de P4 a fer recerca bibliogràfica sobre el tema que treballen a classe, el color. De la mà dels alumnes més grans, els petits podran moure’s per la biblioteca i comprovar com els llibres ens poden ajudar a obtenir la informació que necessitem.
- Dinamització de jocs al pati: els alumnes de 4t hauran de preparar jocs i posar en marxa les seves habilitats a l’hora d’organitzar grups, mediar en conflictes i dominar regles de joc.
- Confecció de materials diversos per a les aules d’Infantil: en aquest projecte sumem la recerca de materials i el disseny dels objectes a la investigació sobre què necessiten els nens d’infantil i quines característiques ha de tenir allò que construeixin.
- Projecte Laboratori: mantenim aquest projecte, que ja vam iniciar a mode de prova el curs 2017-18, i que consisteix en preparar una sessió de laboratori pels alumnes de P5, incloent la realització de petits experiments i l’observació de mostres al microscopi. Amb aquest servei, els alumnes de 4t repassen conceptes bàsics de física i biologia per tal de transmetre’ls als nens de P5, que amb això completen el seu projecte sobre l’aigua.
Finalment, per tal que l’Aprenentatge Servei tingui sentit, aquest curs hem introduït petites experiències de servei comunitari als primers cursos de l’etapa. Aquests primers acostaments consisteixen en l’organització de les campanyes que tradicionalment duu a terme l’escola i que aquest curs quedaran en mans dels alumnes de 1r i 2n curs: la campanya de recollida de joguines de la Creu Roja i la campanya de recollida d’aliments d’Avismón. A 3r, donat que els alumnes ja tenen més autonomia, han iniciat el procés de selecció d’un tema relacionat amb la salut i un cop triat, desenvoluparan una campanya per dirigir-la a la resta de la comunitat educativa.
Amb aquest projecte, doncs, volem posar a l’abast dels alumnes una experiència enriquidora, que els ajudarà a desenvolupar competències fonamentals per la construcció de la persona en contextos reals de servei a la comunitat.
Els alumnes de 4t d’ESO prenen part en un nou projecte educatiu on participen altres alumnes de l’Escola
Deixa un comentari