M. Àngels Roig, coordinadora de Primària
Els nens i nenes aprenen el llenguatge oral de manera espontània, natural, instintiva, sense cap mena d’esforç particular. Aquesta facultat anirà desenvolupant-se progressivament amb el propi creixement. Paral·lelament hi ha un altre codi, el llenguatge escrit, que només dominaran amb un treball més complex. Així doncs, en l’adquisició de la competència lecto-escriptora, l’escola hi jugarà un paper fonamental, sense oblidar que la família i l’entorn també seran cabdals en aquest aprenentatge.
Però com aprenem a llegir? Els adults tenim absolutament automatitzada la lectura, no parem de fer-ne en tot el dia, vivim immersos en estímuls visuals de tota mena, al carrer, al transport, als dispositius, a tot arreu… Llegir una paraula és un fet tan automàtic i quotidià que difícilment som conscients de totes les accions específiques que hi ha implicades.
En arribar a primer d’educació primària, els nens i nenes han anat fent el seu camí en aquest aprenentatge, cadascun d’ells està en el seu moment lector i l’estimulació lectora mitjançant una bona motivació continuarà sent bàsica. De les hores setmanals especialment dedicades a fer més competents els nens i les nenes en llengua catalana, algunes les fan amb codocents (vuit mestres per a les quatre aules) i d’altres van a càrrec del tutor. Aquesta organització ens permet l’ús de metodologies, propostes, recursos i eines molt variades adreçades a millorar aquesta competència lingüística de l’alumnat. Avui ens centrarem en una d’elles, el binding.
Dues sessions setmanals dedicades a l’Ubinding.
L’Ubinding és una proposta pedagògica que es duu a terme en centres escolars, desenvolupada per investigadors de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona. És un mètode educatiu dissenyat per dotar els professionals de l’educació de material i eines per estimular la lectura, en l’alumnat de primer curs d’educació primària.
És eficaç en l’adquisició i millora de les habilitats lectores i potencia la fluïdesa lectora: velocitat i precisió. En definitiva, l’objectiu és facilitar l’adquisició i consolidació de la lectura des dels centres escolars.
La metodologia implica la participació de les famílies a casa, a partir d’una aplicació informàtica que, després de la intervenció amb cada usuari, ajusta la dificultat, els materials i les activitats a les seves característiques i els seus progressos.
Paral·lelament, a l’aula, les dues sessions setmanals les porten a terme els quatre codocents, un per classe. Es presenta la sessió a l’alumnat de manera motivadora, dinàmica i vivencial. Són molt variades, entrenen la concentració i l’atenció i estan distribuïdes en els següents blocs:
VOCABULARI
Es promou l’adquisició de nou vocabulari amb la intencionalitat de fer un processament profund de les noves paraules apreses. Es reballa el coneixement de noves paraules i l’agrupació d’aquestes segons les seves similituds i es potencia la cooperació i posada en comú entre els infants.
DECODING
En aquestes sessions es practica la fluïdesa lectora en síl·labes, paraules i frases. Es pretén adquirir fluïdesa en la descodificació lectora amb activitats de modelatge lector per part del professorat i de lectura autònoma per part de l’alumnat. També es pretén que els infants vagin estructurant oralment frases cada cop més complexes.
COMPRENSIÓ
Són sessions per treballar la Teoria de la Ment (capacitat dels éssers humans d’atribuir pensaments i intencions a altres persones). La nostra relació amb les persones està molt condicionada per aquesta Teoria. Per entendre el que fan o diuen els altres, ens posem en el seu lloc i així podem comprendre el que els porta o motiva per actuar d’una determinada manera. També es reforça la flexibilitat cognitiva (veure les coses des de diferents punts de vista).
RAONAMENT mitjançant problemes.
Són espais dedicats a ajudar a visualitzar l’enunciat i la resolució d’un problema mitjançant pictogrames. Permet sintetitzar la manera de llegir els problemes i facilita la visualització de la informació rellevant.
RAONAMENT mitjançant endevinalles.
S’estimulen les habilitats cognitives d’ordre superior que permeten establir relacions cognitives entre conceptes i establir inferències, així com estimular la capacitat d’imaginació i pensament divergent per resoldre problemes conceptuals simples i complexos.
LLENGUATGE
Es practica la fluïdesa lectora en paraules que continguin grups vocàlics. Es treballa la morfologia mitjançant jocs cooperatius així com l’ús correcte dels articles i la seva concordança amb el substantiu. També es promou una millora en la competència oral i escrita, contribuint a una major riquesa d’expressió i comprensió del llenguatge.
VISUALITZACIÓ
Són sessions per treballar l’estratègia coneguda com a visualització, és a dir, imaginar el que s’explica, és una eina altament recomanada per millorar la comprensió de textos. Per tant, és fonamental practicar l’habilitat de crear imatges mentals que representin el significat de conceptes simples i complexos i entendre les diferents dimensions implicades en una situació determinada.
L’alumnat de 1r de primària viu les sessions de binding amb un interès molt particular. Són sessions orals, molt variades, on l’aprenentatge es produeix de forma espontània i natural. Els nens i nenes hi participen activament, a vegades fent servir el llenguatge oral i moltes altres vegades mitjançant el llenguatge corporal: alçant els braços, picant de mans o picant de peus. També utilitzant el llenguatge no verbal mitjançant el moviment o la gesticulació. Ben segur que us ho han explicat! Properament hi haurà un segon article (part II) referit a les sessions amb cododència: càpsules de lectura, dimensió literària i robòtica, a les sessions paral·leles i simultànies en un grup divers segons el camí lector de cada infant i a les sessions tutorials de treball específic de la llengua. No us el perdeu!
Aqui pots llegir més sobre lectoescriptura a l’Escola.
L’Ubinding és una proposta pedagògica que es duu a terme en centres escolars, desenvolupada per investigadors de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona.
Deixa un comentari