Silvia Escoda, Susanna García, Mireia Gili i Anna Gumí, tutores de 3r de Primària
Al llarg d’aquest curs, els alumnes i les mestres de 3r de Primària hem realitzar un Projecte Interdisciplinari enfocat al treball de llenguatge de programació i la robòtica. Entenem la robòtica a Primària com una eina d’aprenentatge per a poder treballar i reforçar diferents habilitats i competències: lateralitat, orientació espacial, anticipació, planificació… Tot plegat ens ajuda a la descoberta de les diferents estructures de programació, així com una aproximació a la mecànica bàsica a partir del muntatge de figures de Lego.
Durant el 1r i 2n trimestre els nens i nenes s’iniciaren, a l’àrea d’Informàtica, en el llenguatge de programació basat en reptes i tutorials. Les dues plataformes que vam fer servir van ser Code.org i Scratch. Els alumnes van programar uns personatges per a assolir diferents objectius. Són entorns de programació visuals, pautats i engrescadors per als alumnes.
Ha estat al 3r trimestre quan ens hem endinsat en la robòtica. Fent servir tres materials diferents, hem fet propostes diverses:
- Lego We Do 1.0: amb aquest material els alumnes van construir quatre robots diferents a partir d’uns tutorials. Després de construir-los van programar-los fent servir l’Scratch i van aconseguir diferents moviments.
- Lego We Do 2.0: l’objectiu d’aquesta proposta era descobrir com els científics i enginyers utilitzen els vehicles espacials per tal de poder explorar aquells indrets on no poden accedir els éssers humans. A part de la construcció i programació mitjançant una aplicació d’iPad, els alumnes van aprendre a fer col·laboracions entre els diferents robots amb un propòsit comú.
- ProBots: aquests robots en forma de cotxe ens van servir per treballar i reforçar competències treballades amb Jump Math (mesures, geometria…). Els alumnes van haver de programar els robots per aconseguir dibuixar diferents figures geomètriques.
Aquesta activitat ens ajuda en la descoberta de les diferents estructures de programació, així com una aproximació a la mecànica bàsica a partir del muntatge de figures de Lego.
Tot aquest projecte s’ha realitzat cooperativament per tal de potenciar cadascuna de les habilitats dels nens i nenes del grup, així com la presa de decisions en grup, el respecte cap als companys, la cura del material, etc.
L’experiència ha estat molt enriquidora i ells així ens ho han expressat:
“Alguna vegada ens hem equivocat amb el muntatge de les ales de l’avió, perquè una peça no encaixava. Però hem estat capaços de resoldre-ho.”
“El que més m’ha agradat és que ha estat un treball col·laboratiu que fem en grups de 6-7 persones. També m’ha agradat que un buscava les peces, un les hi donava i així anàvem fent.”
“El que més m’ha agradat ha estat muntar els motorets perquè mai n’havia muntat un. Va ser el primer motor que he muntat en tota la meva vida.”
“Em va agradar la construcció de l’avioneta i també quan l’hèlix començava a girar més ràpid, més lent, cap a la dreta o l’esquerra.”
Les nenes i els nens de 3r de Primària fan una primera aproximació al món de la robòtica educativa
Deixa un comentari