Clàudia Orengo, dissenyadorai cal·lígrafa, i exalumna d'IPSI
En aquesta era digital que estem vivint, la creació manual sembla que estigui en perill d’extinció. Ens envolta el contrast, entre estar tot el dia connectats i comunicant-nos virtualment, amb l’apreci que ens causa de cop veure quelcom fet a mà.
Jo mateixa, com a dissenyadora gràfica, podria estar tot el dia treballant només amb un ordinador portàtil i internet. Però en canvi sempre he apreciat molt el fet de poder crear coses a mà, ja sigui pintant, cosint, retallant, etc… I ho he acabat convertint en part de la meva feina.
Per això aquest any m’agradaria aportar la meva experiència als més joves a través de dos cursos extraescolars on el treball manual és el protagonista.
Per una banda, els alumnes podran aprendre l’art de la cal·ligrafia i del lettering; mentre que a l’altre taller crearem llibres desplegables i amb volum amb les tècniques de pop-up.
En primer lloc, m’agradaria resumir què és la cal·ligrafia, el lettering, i quines diferències hi ha entre elles i les tipografies que utilitzem a l’hora d’escriure amb ordinador.
El punt de partida sempre és la cal·ligrafia. Aquesta és la que marca les bases, les normes i els cànons estètics; tot i que dins de la cal·ligrafia trobem diferents estils depenent de l’època en què s’utilitzava, l’objectiu i fins i tot el país. És per això que la cal·ligrafia japonesa tradicional no té res a veure amb la gòtica de l’edat mitjana que es feia servir arreu d’Europa. L’estil de cal·ligrafia que més treballarem en aquest taller serà la Cooperplate, ja que és la més coneguda actualment i similar a l’escriptura quotidiana, mentre que a la vegada és perfecta per traslladar tot l’aprenentatge al següent tema: el lettering.
Així com la cal·ligrafia destaca per tenir normes bastant estrictes, i l’instrument característic és la ploma i la tinta; el lettering neix per trencar aquestes normes i busca resultats molt més creatius. És per això que s’acostuma a definir com l’art de dibuixar lletres.
A més, la cal·ligrafia sorgeix per poder transmetre coneixements en paper i, per tant, un dels pilars més importants és que sigui fàcil de llegir. Els resultats solen ser molt regulars i estèticament agradables a la vista per llegir textos llargs. En canvi, el lettering no li dóna tanta importància a la legibilitat, sinó que sempre preval més el resultat estètic per sobre del funcional o pràctic.
Finalment, la llibertat del lettering es trasllada també a l’ús de materials; deixant de banda la “plumilla” tradicional i aportant noves tintes, retoladors, pinzells i altres.
Tot això s’ha traslladat en els últims anys al camp de la tipografia. Avui en dia estan molt de moda les fonts tipogràfiques d’estil “script”, que sempre parteixen o d’una escriptura cal·ligràfica o també de lettering. La gran diferència entre la cal·ligrafia+lettering i la tipografia, és que les dues primeres es fan a mà i per tant les lletres són sempre diferents entre elles; mentre que la darrera es trasllada al món digital i perd aquesta essència de tenir lletres úniques en cada paraula o text.
Explicar els pop-ups és bastant més senzill. Un clar exemple són els llibres infantils que, en el moment de passar la pàgina, desplega part del paper i crea un resultat tridimensional.
Tot parteix de talls, plecs i encolats de diferents trossos de paper. Els resultats són sempre sorprenents i molt originals.
Si parlem de la metodologia dels extraescolars que proposem, el taller de cal·ligrafia l’enfocarem des del punt de vista més tècnic, no grafològic, tot i que el que aprendrem ajudarà molt als alumnes a millorar la seva escriptura quotidiana. Seran classes destinades a aprendre els diferents estils de cal·ligrafia que han anat apareixent durant la història, escrivint amb tinta i “plumillas” de diferents mides i estils. Un cop dominades les tècniques bàsiques, traslladarem aquests conceptes a materials més moderns i creatius: retoladors i pinzells. Aquí la creativitat no té límit, i per a mi, sempre l’objectiu del lettering és que cada persona trobi el seu propi estil.
A part d’aprendre tècniques clàssiques i modernes a la vegada, el curs aporta molts altres avantatges als alumnes. El més clar és la millora de la seva pròpia escriptura, aconseguint un estil propi i regular. A més, la cal·ligrafia ajuda molt a treballar la paciència, la constància i la concentració; mentre que el lettering accentua la creativitat i relaxa molt la ment.
En el cas del curs de pop-ups, aprendrem diferents tècniques i practicarem junts per aconseguir resultats sorprenents. Un cop els alumnes dominin el procés, triaran històries per narrar-les a través dels desplegables.
A part de tallar, doblegar i encolar papers, els alumnes podran dibuixar i pintar per crear els seus propis llibres.
És un curs ideal per treballar la paciència i la creativitat però sobretot per millorar el nivell d’expressió, ja que caldrà analitzar bé els textos i idees que volem representar per trobar la millor manera de fer-ho a través d’imatges gràfiques, sense paraules.
Ja per acabar, voldria deixar clar que no es requereix tenir experiència prèvia per fer cap dels dos cursos. En el cas de la cal·ligrafia i el lettering, ens adaptarem a l’edat i el nivell de cada alumne per treure’n el màxim partit. Junts seguirem la mateixa estructura de classe i pla d’estudis, però el tracte serà individualitzat i s’adaptarà el nivell i els objectius a cada alumne en particular.
Nous extraescolars per accentuar la creativitat i el treball manual
Deixa un comentari