Raquel Artigas, mestra de P5
La lectoescriptura és un conjunt de mecanismes, de tècniques, altament culturitzades, mediades per l’adult, ja que cap infant pot aprendre a llegir o escriure si la seva cultura no l’acompanya en el procés.
La sistematització del treball per afavorir la incorporació de la mecànica lectora és una tasca que s’intensifica a p5, formant part del conjunt de propostes que des de p3 es duen a terme a l’aula i que es donarà per conclosa a segon de primària.
Així, el treball per racons de lectura és una de les maneres en què s’acosta aquesta mecànica lectora als infants de 5 anys. A través de la diversificació de propostes, de la diferència en el grau de dificultat de cada una d’elles, es pot ajustar millor la demanda a tothom, de manera que infants amb tots els ritmes d’aprenentatge presents a l’aula s’hi trobin a gust, treballant en paral·lel. Quan fem racons de lectura es proposen simultàniament 7 espais de treball diferents, on els infants podran anar a resoldre diferents reptes.
El primer és el de la roda fonològica, on cada un ha de trobar imatges en les que s’evoqui el so del fonema seleccionat. Es tracta de potenciar la correspondència so/grafia.
El segon és el de confegir paraules: amb l’ajuda de lletres imantades i la imatge d’un objecte es mira de recomposar tot el mot. Treballem aquí la memòria visual de la paraula completa.
En aquesta mateixa línia, un pas de dificultat addicional l’aporta el dictat mut: a partir de la imatge de l’objecte s’intenta escriure el nom, amb una autocorrecció que s’efectua quan s’ha acabat la tasca.
A partir dels contes treballats a classe, podem recrear-ne algunes escenes jugant a confeccionar frases. D’aquí podem passar a un nivell més complex: crear frases lliurement.
A més, cal potenciar la creació del discurs oral. Per fer descripcions juguem a Qui sóc? On un infant ensenya una imatge al seu grup i, a través de preguntes a les quals només es pot contestar amb si o no, haurà d’identificar-lo.
Els daus narratius també ofereixen aquest suport a la construcció oral d’històries.
Veiem aquí set propostes però n’hi ha moltes més, organitzades seguint un grau ascendent de dificultat, però també tenint cura de l’alternança bàsica entre el que és més lúdic i el que requereix més concentració, ja que el motor de la descoberta és la motivació i el gaudi de cada racó.
Així, els racons de lectura es van variant i els infants van passant pels diferents espais, assolint noves fites en cada sessió de treball per racons.
Vols conèixer més activitats de P5? Fes click aquí…!
Treball diversificat de lectoescriptura a P5
Deixa un comentari