Miquel Gómez, Mariola López, Marta Pérez i Eulàlia Verdaguer, tutors de 1r de Primària
Enguany, el projecte interdisciplinari treballat a 1r de primària ha estat la descoberta del moviment Pop Art.
El projecte ens permet treballar de manera transversal habilitats, destreses i continguts des de les diferents àrees d’aprenentatge. Durant dues setmanes, els alumnes de 1r de primària es converteixen en grans artistes i experts del Pop Art.
Per iniciar el nostre projecte, els alumnes de 1r han trobat a la classe cinc sobres repartits per les diferents taules. Mitjançant diverses imatges d’obres relacionades amb el Pop Art i d’altres no corresponents a aquest moviment artístic, en grups de treball han buscat les semblances estètiques i, gràcies a la deducció, han pogut descobrir els quatre artistes i les principals obres i característiques de cadascun d’ells:
- Andy Warhol
- Keith Haring
- Romero Britto
- Roy Lichtenstein
Aquí comença l’aventura d’endinsar-nos en aquest moviment que pretén fer arribar l’art a tothom, un art popular que utilitza objectes quotidians i imatges de persones o personatges coneguts.
Per engrescar els alumnes, hem proposat una ruta urbana per la nostra ciutat per tal de veure en directe algunes obres del Pop Art a Barcelona:
- La cara de Barcelona (Roy Lichtenstein)
- Mistos (Claes Oldenburg)
- Todos juntos podemos parar el SIDA (Keith Haring)
La resposta dels alumnes ha estat molt satisfactòria, els nens i nenes han portat fotografies per compartir amb la resta de companys l’experiència viscuda amb la família.
Us animem a descobrir aquestes obres que tenim tan a prop!
A poc a poc hem descobert i conegut la biografia i les obres més representatives dels artistes de la tendència Pop Art. Ha estat molt important parar atenció en els detalls per saber identificar i reconèixer les característiques de cadascun d’ells.
Andy Warhol
Per comprendre la seva obra, ha estat imprescindible donar importància al color i a la repetició d’elements quotidians per arribar, finalment, a la tècnica de la serigrafia.
A l’aula, els alumnes han reproduït aquesta tècnica mitjançant la repetició d’un personatge molt conegut per a ells, el Mickey Mouse.
Una de les obres més representatives d’aquest artista és la de Llaunes de sopa Campbell’s, també coneguda com 32 llaunes de sopa Campbell’s.
Per donar a conèixer aquesta obra, a l’aula hem fet un tast d’una de les sopes Campbell’s, concretament la de tomàquet. Hem observat el format de la llauna (colors, tipus de lletra, logo…) i durant el tast, també ha estat important fixar-se en el color, el gust, l’olor i la textura.
Ha estat un èxit, tota una experiència sensorial! Els alumnes han gaudit molt.
Paral·lelament, des de l’àrea d’educació visual i plàstica els alumnes han elaborat UNA FÀBRICA DE CARES. Agafant l’ideari de fàbrica i de la producció en cadena d’Andy Warhol, s’han apropat a dues tècniques per reproduir en sèrie un dibuix. Calcar un dibuix, multiplicar-lo per tres a través del paper carbó i fer una planxa de gravat amb goma EVA.
Romero Britto
Amb Romero Britto ens hem submergit en el món de l’escultura.
Després d’observar i conèixer les característiques que defineixen la seva obra (colors vius, figures geomètriques, divisions amb línies negres, estampacions…), ens hem atrevit a crear la nostra escultura.
Cada alumne ha acolorit amb retoladors les seves inicials fetes de cartró amb diferents estampacions per a, finalment, donar volum a una escultura tal com feia aquest artista.
Hem deixat volar la nostra imaginació i la nostra part més creativa.
Roy Lichtenstein
Hem conegut aquest pintor, artista gràfic i escultor i hem descobert la seva gran implicació en el món dels còmics. Aquest artista ens ha donat l’oportunitat d’apropar-nos al món del còmic i definir el seu estil. En les seves obres, les protagonistes habitualment eren dones, utilitzava els colors primaris, la tècnica dels punts Ben Day i incloïa bafarades en les vinyetes de les seves obres.
Els alumnes han imitat aquesta tècnica en un personatge de còmic. Durant aquesta activitat, la precisió i l’atenció han estat elements claus per obtenir un bon resultat. Posteriorment, també han copiat l’escultura de La cara de Barcelona, intentant acostar-se a l’obra original.
Des de l’àrea d’anglès, ens hem centrat en les bafarades i onomatopeies, aspectes imprescindibles en un còmic. Aquest treball ha estat la portada de l’àlbum del projecte interdisciplinari.
Keith Haring
Keith Haring és l’artista que ens ha portat l’expressió corporal i les seves conegudes siluetes en moviment.
Hem analitzat i observat quines són les característiques d’aquest artista i ens hem fixat en el traç, els colors i la línia negra que ressegueix el contorn de les figures. Tot seguint l’estil del Keith Haring, cada alumne ha representat amb ceres una silueta en moviment. Amb el conjunt de totes les siluetes, cada grup ha elaborat la seva obra d’art.
Una altra activitat ha estat la reproducció d’un pòster famós de Keith Haring. Dues siluetes resseguides amb pintura negra, subjecten un gran cor vermell. El cor batega amb diferents objectes reciclats, materials i textures que els nens i nenes han portat de casa. D’aquesta manera, cada classe ha elaborat una obra única i especial.
Aquests dos últims treballs formen part de la decoració del replà de la planta 1 de la nostra escola.
Tot aquest procés ha anat acompanyat de la mà dels Beatles, especialment de la cançó Yellow Submarine. Els alumnes han descobert aquest mític grup i han acompanyat aquesta cançó picant de mans en els silencis de la primera part i cantant amb notes en la segona part. Han visualitzat diversos vídeos del grup i han gaudit cantant i ballant amb ells.
A més a més, des del Servei de Mitja Pensió (SMP) han elaborat un menú pensat per aquest projecte i els alumnes han gaudit d’un “dinar americà”: hamburguesa amb patates fregides, ketchup, amanida i, de postres, gelat i cookies.
Com a cloenda, hem recopilat tot el material elaborat en un àlbum i hem compartit amb les famílies l’experiència viscuda durant dues setmanes.
Hem descobert, entre tots, un corrent artístic innovador, ple de colors i formes.
Comença l’aventura d’endinsar-nos en aquest moviment que pretén fer arribar l’art a tothom, un art popular que utilitza objectes quotidians i imatges de persones o personatges coneguts
Deixa un comentari