• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

ElFil logo

  • Inici
  • Seccions
    • Totes les publicacions
    • Articles
    • Entrevistes
    • Reportatges
    • Notícies
    • Heu escoltat mai …?
    • English Corner
    • TRs
      • TR 2324
      • TR 2223
      • TR 2122
      • TR 2021
      • TR 1920
      • TR 1819
      • TR 1718
      • TR 1617
    • Altres seccions
      • Bo de debò
      • Sant Jordi 2020
      • Passeu, passeu …
      • Vídeos
      • Fotos
  • Contacte
  • ESCOLA IPSI

18/10/2022

Llenguatges artístics contemporanis, nova optativa al Batxillerat d’Arts

Autoria: Joan Cararach, professor del Batxillerat d'Arts, text i fotos


Els recents canvis en l’estructura dels batxillerats ens han permès introduir matèries que, encara que necessàries, l’anterior model no permetia. Aquest és el cas de Llenguatges artístics contemporanis (LAC), una matèria que té com a objectiu integrar dins del currículum d’Arts  obres que, malgrat l’esforç que es fa a Fonaments de les arts de 2n, sovint queden més enllà de l’abast d’allò que es pot treballar a l’ensenyament preuniversitari, per no dir fora de l’experiència personal dels joves estudiants.

Llenguatges artístics contemporanis int
Katharina Grosse 2013, Berlin, Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart

Entenem per “llenguatges artístics contemporanis” el conjunt de pràctiques subseqüents a l’establiment del camp conceptual durant els anys 60 del segle passat, incloent-hi els retorns a la pintura i les activitats més fàcilment comercialitzables -i capitalitzables- dels anys 80 (la postmodernitat, vaja), i la resposta potser més descarada dels Young British Artists que observem, de la mà dels nous tycoons del galerisme –Larry Gagosian, Charles Saatchi…–  a partir de mitjans dels anys 90. Des d’aleshores, l’aspecte de les obres que podem veure a museus i galeries sembla tenir la intenció d’escapar a la classificació (com és natural, per altra banda, tractant-se d’obres d’art)

Cal, doncs, dotar  els alumnes d’aquesta matèria de les bases necessàries per aproximar-se a un mon que per a ells és en gran manera nou, i per això comencem fent un repàs que pretén reconstruir i fins a un cert punt omplir els buits que els currículums de Socials o de Visual i plàstica d’ESO no poden tancar, explicant que tot l’art, des del Paleolític fins ahir, és conceptual, i que la pintura o l’escultura no deixen de ser “particularitats” en el temps i en l’espai, moments dins d’un contínuum que només a partir de les avantguardes de principis del segle XX comença a mostrar manifestacions que escapen a un concepte burgès/aristocràtic de la funció de l’art. Durant aquesta repassada explorarem la funció de les arts al llarg dels períodes històrics, amb presses i amb ganes d’arribar a les formes actuals de presentació/representació que amb procediments i tècniques que encara que eventualment poden semblar tradicionals tenen funcions i objectius diferents.

A partir d’aquestes premisses elaborarem una fitxa d’anàlisi que ens servirà així com a eina d’interpretació d’allò inesperat, d’allò que ens trobem i esperem trobar-nos quan anem a un museu d’art contemporani. Es tracta de saber què veiem quan mirem.

Els alumnes, durant el tercer trimestre, tindran l’oportunitat de posar-se a prova en l’execució d’obres individuals i col·lectives que evitaran els mitjans tradicionals… Us mantindrem informats.

La imatge de portada presenta un ready made de Laia Muntalà, alumna de Batxillerat d’Arts de la promoció de 2021, titulat ‘test‘.

Arxivat com a: Darreres publicacions, Articles, General Etiquetat com a: art contemporani, Escola, IPSI

Reader Interactions

Comentaris

  1. blanca navas ha dit

    09/06/2023 a les 9:08

    hola;
    gracias por la información, contextualiza muy bien y es muy útil.
    podrías compartir también qué premisas o criterios has pensado abordar para hacer esta ficha de análisis?
    muchas gracias

    Respon

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Barra lateral secundària

El temps a IPSI

Weather Underground PWS IBARCE35

Destacats

07/02/2024

La Doble Diplomatura: experiència a IPSI ESO-BTX

Una oportunitat per als estudiants que tenen èxit en el sistema escolar d’aquí per fer més

Llegir més

IA a l'IPSI portada 03jpg

05/10/2023

Intel·ligència artificial a l’Escola

D’aquí a un temps, podrem afegir l’IA a la llista de tecnologies que hauran transformat l’Escola i a nosaltres mateixos

Llegir més

27/06/2023

Quan arribin les paraules… que ens cuiden

Recull dels poemes guardonats dels Jocs Florals

Llegir més

Footer

Sobre ElFIL

Publicació d'informació general de l'escola IPSI. El juny de 1999 arrenca la revista de la nostra Escola, ElFil, per informar, comunicar i apropar Escola i famílies; d’aquí el seu nom.
A final de maig del 2016, ElFil continua, però ara en un format més accessible.

No perdis ElFil

Registra't per rebre les noves publicacions.

    ipsi© 2025