Marta Espinach, especialista de plàstica de cicle 2 de Primària
Els alumnes de 2n cicle de Primària, per segon any consecutiu, a l’àrea de plàstica han dedicat el segon trimestre a fer la seva aportació al projecte Quan arribin les paraules, que aquest curs ha estat Les paraules que ens cuiden. Es tracta d’abordar aquest tema no des del punt de vista literari com fan a l’aula, sinó pensant de quines altres maneres podem expressar-nos, a través de la paraula però també dels diversos llenguatges plàstics.
Per encarar aquest projecte amb els alumnes de quart, comencem fixant-nos en la instal·lació artística com a detonant primer que ens obrirà un món formal, un llenguatge que no estem acostumats a veure i que ens ofereix moltes possibilitats expressives.
Així, mirem i ens interessem per una obra, “Retrat de Ross a L.A.” de l’artista cubà Félix González Torres (1991). Entre tots i a través de la conversa, deduïm a partir de la mirada atenta i descobrim, amb l’aportació de dades contextuals, les inquietuds d’aquest artista i les raons que el porten a fer una obra d’art amb una pila de caramels que els visitants van agafant fins a buidar-la. Ens interessem també per un altre artista, que treballa intervenint espais, però de manera molt diferent a Félix González Torres. Es tracta de Zimoun, autor d’unes obres que fascinen els nens perquè a partir de l’acumulació de materials i elements molt senzills, fa entrar en joc so i moviment (Zimoun.net).
Totes aquestes obres ens remeten al que ja havíem vist a principi de curs, la instal·lació de Chiharu Shiota “Over The Continents” (2014). I amb tot aquest pòsit, ens disposem a encarar, doncs, el tema que ens ocuparà gran part del curs.
Un cop posades en comú totes les paraules que els alumnes porten de casa, obrint el concepte “paraules que ens cuiden”, ampliant la llista que tenim, decidim treballar amb la paraula “cura” com a concepte central.
En la conversa, algú proposa l’objecte “farmaciola” com a segon element sobre el qual pivotarà tot el projecte, de manera que la resta de classes de quart acullen la idea, que es va modelant i definint entre tots els grups del nivell. Posem fil a l’agulla i formem grups de treball que tindran com a repte pensar en petites instal·lacions que repartirem pels espais de l’edifici durant deu dies perquè tothom les pugui gaudir.
No és feina fàcil, però els grups van definint els temes de treball, els espais de l’escola que volen ocupar, les paraules a partir de les quals bastiran cadascuna de les peces, els materials que faran servir. Primer sobre paper, un procés que s’allarga durant algunes setmanes i que servirà per pensar i repensar entre tots, no deixar cap detall a l’aire, justificant els elements que formaran part de la peça. Algunes incorporaran estímuls perceptius com olors, sons, sorollets, ens demanaran que les acariciem, que les toquem, que mirem per un forat el que amaguen dins seu, o que hi participem i les completem amb les nostres accions. Un ventall ben ampli, per a tots els gustos.
Més endavant, quan la primera feina ja està polida, treballem en les farmacioles i ens enfrontem a un segon escull que és el de donar forma a les idees, un moment que sovint ens fa també replantejar qüestions relacionades amb tot allò pensat, i en què ens trobem amb problemes de caràcter material, de manera que aquest procés creatiu en comú ens ofereix un camí ple d’aprenentatges, experimentacions i treball que alterna assaig i error.
Finalment, amb les farmacioles gairebé acabades, comencem a preparar l’exposició, pensant en tot allò que ens cal: primer, un títol: les “farmaraules”, una paraula inventada que resumeix de manera perfecta el que volem transmetre. També uns cartells per acompanyar cada peça, amb la informació que suggereix una o diverses lectures a l’espectador, un llibret explicatiu per repartir a tots els grups classe de l’escola, una ronda de visites a totes les classes… fins que arriba el dia d’instal·lar les peces per compartir-les amb tota la comunitat escolar i esperar que cada persona que les obri ho faci amb curiositat, i que aquestes farmacioles tan peculiars sorprenguin, evoquin, suggereixin, expliquin i emocionin.
Vols llegir més sobre arts visuals a l’Escola? Fes click aquí…!
Les “farmaraules” és l’aportació que els alumnes de 2n cicle de primària de l’àrea plàstica han fet al projecte transversal de primària d’aquest curs “Les paraules que ens cuiden”
Deixa un comentari