• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

ElFil logo

  • Inici
  • Seccions
    • Totes les publicacions
    • Articles
    • Entrevistes
    • Reportatges
    • Notícies
    • Heu escoltat mai …?
    • English Corner
    • TRs
      • TR 2526
      • TR 2425
      • TR 2324
      • TR 2223
      • TR 2122
      • TR 2021
      • TR 1920
      • TR 1819
      • TR 1718
      • TR 1617
    • Altres seccions
      • Bo de debò
      • Sant Jordi 2020
      • Passeu, passeu …
      • Vídeos
      • Fotos
  • Contacte
  • ESCOLA IPSI

12/04/2023

La construcció d’instruments: un món ple d’història

Autoria: Francina Moll, professora de violí

Durant el transcurs de les Jornades Culturals a ESO que van tenir lloc entre el 21 i el 23 de febrer, els alumnes de 1r d’ESO A van visitar el luthier Lluis Clapers al seu taller de Poblenou. Eines, fustes, plantilles, miralls, instruments, plànols…quin espai més diferent i únic! Un cop poses un peu a dins del taller, és com viatjar en el temps per viure la història de la construcció d’instruments de corda fregada. 

El Sr. Clapers ens va obrir les portes al seu món de creació musical. Ens va explicar que els luthiers de fa 300 anys varen inspirar-se en els models de construcció i en el so de la viola de gamba per crear nous instruments. Luthiers italians com Amati, Stradivari i Guarneri van ser pioners en la construcció de violins amb un so immillorable, que mai cap altre luthier del món ha pogut imitar. Aquests grans genis van ser (i encara ho són a dia d’avui), els grans referents per les futures generacions de luthiers d’arreu del món. 

La construcció d’instruments 02

El Lluís ens va mostrar plantilles d’un violí Guarneri que utilitza per la construcció d’instruments. Els alumnes varen poder apreciar el tacte de les diferents fustes i eines del taller. Va ser increïble viure en primera persona com el Sr. Clapers donava forma a la tapa superior d’un violí i ens va deixar bocabadats! Els alumnes d’IPSI van fer preguntes molt interessants en relació als instruments del taller que encara no estan acabats de fer. 

El Sr. Clapers ens va explicar cada fase de la construcció d’un instrument: escollir el model, fer ús de plantilles, donar forma a la caixa toràcica del violí, anar enganxant les diferents parts, col·locar l’ànima…Posar les cordes és l’últim pas i a tocar! Enumerar tots aquests passos és un moment, però el Lluis Clapers ens va explicar que construir un instrument de corda  requereix un mínim de dos mesos, treballant vuit hores cada dia! I és que l’ofici de luthier és un art que necessita anys de preparació i únicament el pots fer si tens vocació. Com totes les coses meravelloses, si les fem amb amor, surten (i sonen) d’allò més bé!

Unes paraules del Sr. Clapers dirigides als alumnes d’IPSI que van visitar el seu taller:

“Encantat de poder compartir amb vosaltres una estona per explicar-vos què és l’ofici de luthier i com es fa un violí. Per mi va ser molt gratificant veure l’interès i les ganes que vàreu posar per aprendre que des d’una peça de fusta pot sortir musica.”

La construcció d’instruments 01

Més sobre música a IPSI? Fes click aquí…!

Arxivat com a: Darreres publicacions, Notícies Etiquetat com a: Corda, Escola, instruments, IPSI, luthier, sortida, visita, Música

Reader Interactions

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Barra lateral secundària

El temps a IPSI

Weather Underground PWS IBARCE35

Destacats

02/12/2025

Un any de bons resultats

Si haguéssim de resumir què fa possible aquests resultats, ho diríem clar: treball i esforç, tant dels docents com dels alumnes. Els resultats són la conseqüència, no l’objectiu

Llegir més

29/10/2025

IA a l’IPSI amb l’Observatori de IA de La Salle

La intel·ligència artificial és avui a l’abast de tothom, i a l’Escola creiem que ha arribat el moment de deixar de teoritzar i d’observar-la des de la distància per endinsar-nos-hi i experimentar-hi directament.

Llegir més

50 anys d’acampades portada

18/03/2025

50 anys d’acampades al Pirineu

Aquest curs celebrem la cinquantena edició dels campaments de l’IPSI! En Santi Valls, qui durant molts anys en va ser l’organitzador, ens explica l’essència d’aquesta experiència única.

Llegir més

Footer

Sobre ElFIL

Publicació d'informació general de l'escola IPSI. El juny de 1999 arrenca la revista de la nostra Escola, ElFil, per informar, comunicar i apropar Escola i famílies; d’aquí el seu nom.
A final de maig del 2016, ElFil continua, però ara en un format més accessible.

No perdis ElFil

Registra't per rebre les noves publicacions.

    ipsi© 2026