Pere Comelles i Joan Valero, professors de Tecnologia de 3r d’ESO
Una Flipped Classroom consisteix en què els alumnes es preparen els continguts teòrics d’una part concreta del tema a casa i els deures i els treballs els realitzen a l’aula.
Per aplicar aquesta metodologia de treball a l’assignatura de tecnologia els professors hem adaptat els apunts afegint dins dels continguts teòrics vídeos explicatius i exemples resolts.
Els alumnes es preparen d’una setmana per l’altra la teoria a casa seva i l’aula esdevé el lloc on es treballa en la resolució dels exercicis pràctics.
Els alumnes es preparen d’una setmana per l’altra la teoria a casa seva i l’aula esdevé el lloc on es treballa en la resolució dels exercicis pràctics.
El funcionament de la classe és el següent. Els alumnes han format equips de treball de tres persones. En arribar a classe els lliurem una fitxa d’exercicis que han de resoldre en l’equip. Poden utilitzar els apunts, preguntar dubtes al professor i parlar entre els companys del grup, però no poden mirar la feina d’un altre equip. Per fer-ho més emocionant disposen d’un temps limitat de vint minuts per fer la feina i projectem un compte enrere en la pantalla del projector.
Un cop exhaurits els vint minuts passem a la fase de correcció. De manera aleatòria surt un alumne/a a la pissarra i ha d’explicar a la resta de companys com es resol l’exercici, com si fos el professor. Per aquesta tasca l’alumne/a i els seus companys d’equip aconsegueixen una nota. D’aquesta manera volem garantir que tots els alumnes de l’equip s’involucren en la resolució dels exercicis, ja que la nota d’un afecta la resta.
En acabar la correcció de pissarra el professor recull el full d’exercicis que també tindrà una nota.
Portem dues classes impartides seguint aquest mètode d’aprenentatge i sembla que els alumnes estan més motivats i aprenen més que en altres anys.
Com que l’assignatura de tecnologia té dues hores a la setmana, la primera la dediquem a la flipped classroom i la segona a la construcció de maquetes d’un parc d’atraccions. La raó per construir les atraccions és que podem aplicar els coneixements teòrics en objectes reals, ja que per moure les atraccions utilitzem engranatges, politges, corretges, eixos, manovelles, palanques i plans inclinats.
Els mateixos equips d’alumnes estan construint la “ noria”, la talaia i l’huracà del Tibidabo, un funicular i l’huracà Còndor de Port Aventura
En un inici els exercicis teòrics de la flipped classroom són genèrics però a mesura que avancem en la construcció del parc d’atraccions proposarem exercicis adaptats a l’atracció que estan construint. D’aquesta manera els alumnes hauran d’aplicar la teoria per aconseguir millorar la velocitat o reduir la força de la seva atracció.
Projecte cooperatiu, en format flipped classroom, de màquines simples i mecanismes dels alumnes de tecnologia de 3r d’ESO
CATALINA FALO ZAMORA says
Gràcies per obrir una finestra al que fan els nostres “nens” en hora de classe!
La propera màquina “simple” podria ser una “nòria” que els hi endrecés l’habitació amb politges, corretges, manovelles, palanques i plans inclinats que portessin la roba directament de la rentadora a l’armari!
MOltes gràcies!
Eloi Gabriel says
És clar, aquesta és una de les missions de ElFil, contents de sentir que us resulta interessant.
Faig arribar immediatament la idea al departament de tecnologia, segur que som uns quants que hi estem interessats!