Clara Ortega Alsius, alumna de 2n de Batxillerat
El patí català és una embarcació de vela lleugera que navega, majoritàriament, pel litoral català. Dins la definició de vela lleugera podem trobar aquelles embarcacions que compleixen característiques com l’aprofitament de l’impuls del vent sobre les seves veles per efectuar els seu moviment, que tenen una eslora màxima de 6.09 m, amb orses i timons desmuntables i que són avarats a terra.
Fins poc abans d’iniciar el meu treball de recerca, aquesta definició coincidia amb els models que jo havia conegut i après a governar. Ara bé, l’any 2021 vaig descobrir que, sense anar gaire lluny, el Club Patí Vela Barcelona ofereix als seus socis una embarcació que manca de timó i orsa: el patí català.
Així és com vaig iniciar el meu treball titulat “L’embarcació d’aquells bojos catalans” amb el dubte de com pot ser possible el funcionament del patí català, l’embarcació pintoresca a la qual li manquen alguns elements tan essencials per al funcionament òptim de qualsevol veler durant la navegació.
El patí català va néixer a les costes de Barcelona i Badalona a principis del segle XX quan la ciutat vivia d’esquena al mar i llençava tots els residus a les aigües del litoral. Els nedadors i banyistes van començar a construir uns artefactes governats amb rem o pala que consistien en dos flotadors idèntics amb unes bancades transversals. Aquests artefactes artesans els permetien allunyar-se de la platja i arribar a les aigües més netes, mar endins. A finals dels anys 20 algú va decidir que remar no sortia a compte i va afegir-li un tros de drap transformant completament l’embarcació d’una balsa a un veler. Aquest model es va anar estenent per tot el litoral català fins a convertir-se en una activitat de competició. Amb la popularitat que va anar adquirint, les regates, cada vegada més freqüents, van començar a destacar per una desigualtat en els models tan diferents al ser totalment casolans. Així doncs es van veure en la necessitat de determinar unes mides estàndard per a fer les competicions completament justes. L’any 1942 es va organitzar una regata a Vilanova i la Geltrú en la qual es va determinar que l’embarcació guanyadora esdevindria el prototip. El model guanyador, pertanyent als germans Mongé, és encara avui en dia el model que navega les aigües d’arreu del món.
Durant el desenvolupament del meu treball de recerca vaig endinsar-me en el món de la física per intentar comprendre per què i com funciona aquest senzill veler. Em vaig centrar especialment en l’estudi aerodinàmic de les veles que efectua la propulsió de l’embarcació, però també vaig fer una pinzellada a hidrodinàmica aplicada al casc, la resistència i la flotabilitat.
El patí català és una embarcació peculiar i artesana, que atrapa a aquell que la coneix i el converteix en un devot. Pot ser per la proximitat amb la naturalesa o pels reptes constants que presenta la embarcació, però s’ha pogut observar que tot patinaire experimenta un sentiment de comunitat, de pertinença que esdevé d’una passió compartida, un amor pel mar i la natura, un amor per una embarcació tan curiosa com ho és el patí català.
Més sobre treballs de recerca a Batxillerat, aquí…
L’embarcació d’aquells bojos catalans. Què el fa diferent de les altres embarcacions?, quina és la causa del seu naixement?, i de la seva evolució?
Gemma says
Enhorabona pel treball i per haver triat un tema tan fantàstic i nostrat!
Josep Talló says
Una eina extraordinària per disfrutar i entendre la navegació a vela.
El patí atrapa…per tota la vida
Vaig ser patinista atrapat…fins als 68 anys!!