M. Àngels Roig, coordinadora de Primària
Aquest curs com a novetat, el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ha programat per al curs 2022-2023 la Prova d’Avaluació de la comunicació oral de sisè curs de l’educació primària. El termini d’aplicació d’aquesta prova és entre els dies 1 i 31 de març.
En finalitzar el sisè curs, l’últim de l’educació primària, és quan l’alumne canvia d’etapa i el Departament d’Educació considera que és un moment òptim per conèixer el grau d’assoliment de l’alumnat en alguns aspectes de la competència lingüística, concretament en l’expressió oral.
Les proves realitzades fins ara en l’àmbit lingüístic, i que es continuen fent al mes de maig, avaluen la comprensió oral, la comprensió lectora i l’expressió escrita. Faltava, per tant, poder mesurar el grau d’assoliment en l’expressió oral, tan important en la vida quotidiana. Per aquest motiu s’ha decidit avaluar-la. La prova en llengua catalana és censal i, per tant, es fa a tots els centres educatius. Les proves en llengua castellana i anglesa són mostrals i l’escola IPSI no hi ha estat inclosa.
Aquestes proves d’avaluació persegueixen dos objectius claus:
- Aportar informació al sistema educatiu, als docents i als centres sobre el nivell dels
- alumnes en el procés d’adquisició de la competència oral en finalitzar l’educació primària.
- Donar eines als centres perquè en l’exercici de la seva autonomia pedagògica puguin analitzar, valorar i reorientar, si escau, la seva pràctica docent per afavorir l’assoliment de les competències orals i els aprenentatges que estableix el currículum.
Les característiques d’aquesta prova són les següents:
- Avalua les competències orals: l’expressió oral i la interacció.
- Identifica el nivell en què es troba l’alumne en el procés d’adquisició de la competència lingüística en expressió oral.
- Demana a l’alumne que desenvolupi una tasca tot integrant les habilitats adquirides al llarg de la seva escolarització.
- S’emmarca en la realitat propera a l’alumnat. La tasca final es desenvolupa en un context que podria ser real, amb un destinatari que no és el professorat.
- Es fa un treball tant individual com en parella.
- Té en compte el procés i la planificació, tot i que aquests no s’avaluen.
- Es consideren els aspectes paraverbals propis de la llengua oral.
- Proporciona rúbriques com a instruments d’avaluació.
- Té en compte la inclusió educativa.
Així doncs, durant aquest mes de març els nens i nenes de sisè estan fent aquesta prova oral, d’aplicació interna, segons les indicacions del Departament.
(Font: Text extret, en part, de la Guia Didàctica de l’avaluació de la Comunicació Oral del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu)
Durant el mes de març els alumnes de 6è fan la prova de competència oral a Catalunya. Les proves realitzades fins ara en l’àmbit lingüístic, i que es continuen fent al mes de maig, avaluen la comprensió oral, la comprensió lectora i l’expressió escrita. Faltava, per tant, poder mesurar el grau d’assoliment en l’expressió oral, tan important en la vida quotidiana
Deixa un comentari