Vanessa Hoste, mestra de P5
Aquest curs, a l’etapa d’Infantil, hem volgut incorporar el recurs de la documentació pedagògica als espais comuns per visibilitzar els processos d’aprenentatge, com ara aprendre a mesurar.
Les mestres i les especialistes d’infantil fan una tria dels continguts d’aprenentatge en relació a les àrees: descoberta d’un mateix, descoberta de l’entorn i comunicació i llenguatges.
Tot seguit es planifica la seqüència didàctica que seguiran els alumnes per treballar el contingut i assolir els objectius d’aprenentatge.
Les mestres documenten el procés fent fotografies, vídeos i anotacions. Es fa una selecció acurada i es munta una seqüència amb els cinc moments més significatius del procés d’aprenentatge. S’imprimeix la seqüència i, en el cas de P5, els alumnes col·laboren en l’escriptura de les frases que acompanyaran cada imatge.
Finalment, s’exposa als espais comuns, a l’alçada dels nens i de les nenes per tal d’afavorir-ne la lectura i l’observació. Així els alumnes poden recordar i explicar-se de manera senzilla com van dur a la pràctica l’experìència d’aprenentatge.
Durant el segon trimestre els alumnes de P5 han estat treballant el tema de la nostra història, el qual ens ha servit per aprofundir en el coneixement d’un mateix i dels altres. A l’escola, a través del tema de la nostra història, hem utilitzat la mesura com a contingut per treballar l’aprenentatge globalitzat, aconseguint que aquest aprenentatge sigui únic, autèntic i global.
Iniciem la sessió de matemàtiques amb preguntes que ens ajuden a pensar i buscar solucions als reptes plantejats: (qui és el més alt? qui és el més baix? sóc més alt que…?).
Per poder conèixer què vol dir longitud, els alumnes han d’experimentar i provar, a partir del seu propi cos, tot prenent diferents unitats de mesura que els serviran per calcular, analitzar i comparar.
Tot fomentant el treball en equip, els nens i nenes es mesuren amb una cinta mètrica estirats a terra i anoten els centímetres que fan. Tot seguit es fa una estimació sobre a quants pams i a quantes passes del robot bee-bot equival la mesura de la seva alçada i es verifica experimentat-ho.
Finalment, anotem les dades en un full, per acabar fent una estadística on analitzem i interpretem els resultats i n’extraiem conclusions que poden donar resposta a les preguntes amb què iniciem l’activitat.
Experimentació de l’alçada dels nens amb pams, passes de Bee-bot i cinta mètrica
Deixa un comentari