Laura Mazo, alumna de 2n de Batxillerat
L’insomni i les noves tecnologies estan directament relacionats. Els trastorns del son en els adolescents són un problema de salut pública que va prenent cada cop més importància en els mitjans de comunicació. Segons la Societat Espanyola del Son (SES), un terç de la població pateix trastorns dels son transitoris i, entre un 10 i 15%, insomni crònic.
El son té un rol fonamental en les nostres vides, és indispensable per tot el nostre procés vital i la seva privació durant l’adolescència pot comportar anomalies en el desenvolupament dels joves
El son té un rol fonamental en les nostres vides, és indispensable per tot el nostre procés vital i la seva privació durant l’adolescència pot comportar anomalies en el desenvolupament dels joves, dèficit d’atenció, irritabilitat, trastorns depressius i ansiosos i altres problemes físics com infeccions, obesitat i diabetis.
El meu treball de recerca està enfocat als problemes d’insomni en els adolescents a causa de les noves tecnologies, tan imprescindibles avui en dia que no ens en podem separar ni quan anem a dormir. Tenint en compte la considerable incidència d’aquest trastorn del son en l’època de l’adolescència, vaig elaborar una hipòtesi basant-me en els aparells electrònics com a causa més important.
SPer començar, vaig fer una petita introducció als trastorns del son i la seva importància. Tot seguit, les noves tecnologies com a causa que provoca insomni, el punt més llarg del treball. I, finalment, els seus efectes i tractament del trastorn.
Les meves conclusions es basen en una enquesta passada a estudiants adolescents d’entre catorze i disset anys de l’escola i entorn, fins arribar a 79 enquestats. La informació també s’ha completat amb les entrevistes fetes a un neuropsicòleg de l’Hospital Clínic, una infermera d’AP, una psicòloga d’escola i una farmacèutica de l’Hospital de Sant Pau.
Una altra font d’informació han estat articles de diari, llibres i revistes. Em va sorprendre trobar gran quantitat de notícies i reportatges en els mitjans de comunicació sobre la importància del son en adolescents i, fins i tot, quan vaig acabar el meu treball de recerca, va començar a la televisió el nou programa del doctor Estivill “De llit en llit”, que serveix per conscienciar la gent de la importància de dormir bé per viure millor.
Durant molts anys, no dormir gaire ha estat sinònim de productivitat i èxit laboral. Fins i tot, en els nostres dies, dormir cinc hores o menys és un acte quasi heroic i per enorgullir-se’n. Els grups socials i les seves tendències tenen un joc molt important en aquest àmbit, ja que una persona amb un grup d’amics que tendeix a anar a dormir tard acabarà dormint poc, i al revés. Gairebé sembla una competició per veure qui dorm menys, qui és la persona més forta, dura i resistent del grup. L’autosacrifici està més ben valorat que cuidar-se i dormir.
Per una banda, per saber si entre els meus companys hi havia problemes de son, vaig buscar quines eren les hores de son recomanades. Comparant amb els resultats de l’enquesta, la majoria d’estudiants no arribaven ni al temps mínim recomanat (vuit hores de son) i havien respost que dormien entre sis i set hores cada nit.
D’altra banda, gràcies a la informació que em van donar els professionals i els articles llegits, vaig poder entendre què és el que feien els aparells electrònics sobre el son. La llum blava de les pantalles dels dispositius anul·la l’efecte de l’hormona del son, la melatonina, i activa les neurones enviant senyals de llum que les indueixen a pensar que ja és de dia.
Altres recerques mostren que, encara que no mirem cap aparell electrònic, tampoc els hauríem de tenir a l’habitació perquè el camp electromagnètic de radiofreqüència (RF EMF) que emeten, augmenta l’activitat del cervell durant la nit i interromp el cicle del son.
Finalment, vaig determinar que la hipòtesi plantejada era certa: la prevalença dels trastorns del son és alta en estudiants que miren dispositius electrònics abans d’anar a dormir. Gràcies a l’enquesta realitzada, mitjançant estadística, vaig aconseguir els següents resultats: un 23,60% dels enquestats afirmaven tenir insomni, un 39,70% deien que el tenien ocasionalment i un 37,20% ho negaven totalment. Però, dels estudiants que deien que tenien insomni, un 91,67% miraven els dispositius abans d’anar a dormir i només un 8,33% amb insomni no ho feia. Això m’indicava que definitivament, el fet de mirar aparells electrònics abans d’anar a dormir, influenciava directament el son de l’adolescent.
Amb tot, les noves tecnologies no són ni l’única causa que existeix ni l’única important. Al llarg del treball, també s’esmenten altres factors com l’alcohol, tendències socials, trastorns ansiosos o hàbits de son que no són saludables i que poden ser també causa d’insomni.
Per acabar, vaig fer unes reflexions sobre els perills de les noves tecnologies. En primer lloc, l’abús de qualsevol cosa és perillós per la nostra salut. Això no vol dir que no puguem utilitzar els nous recursos digitals durant la nit sinó que s’hauria de fer amb moderació. És recomanable que els pares estiguin atents també a hàbits que podrien ser perjudicials per als seus fills.
En segon lloc, el gran negoci de les noves tecnologies encara està creixent i expandint-se i, quan els hàbits perjudicials per la salut com el que provoca l’insomni tecnològic s’hagin estès, aleshores començarà el nou negoci de recuperació i curació terapèutica.
Abans que això passi, és necessari crear una consciència social. Perquè conversar amb els pares sobre el tema pot ser més efectiu que pagar per a què el fill assisteixi a teràpies. I perquè la tecnologia és molt útil en una mesura intermèdia.
El meu treball de recerca està enfocat als problemes d’insomni en els adolescents a causa de les noves tecnologies, tan imprescindibles avui en dia que no ens en podem separar ni quan anem a dormir.
Jordi Mayné says
Bon dia, he llegit amb interès aquest article sobre el teu treball de recerca i et felicito per la seva claredat i contundència. Recomanaria que, mitjançant el quadre directiu de l’Escola, es planifiques donar-lo a coneixer als alumnes a partir de ESO. El llenguatge i el missatge que li pots donar com alumne i per tant company/a amb poca diferència d’edat donaria una posició d’autoritat davant els alumnes. Autoritat entesa en el sentit de respecte i no de imposició.
Felicitats per la feina feta.