Elena Martí, Esther Serrano, Julià Sojo, Anna Torrens i tutoria de 4t de Primària.
Durant l’etapa d’escolarització, un dels temes clàssics més concurrents i vivencials que treballem a les escoles és l’estudi de la nostra història personal. Aquest treball tan extens i interessant té diferents enfocaments dins d’IPSI, segons el moment i l’edat del nostre alumnat.
La importància de conèixer la nostra història radica en el fet que és un tema que no deixarem d’estudiar al llarg de la nostra vida. Estem en contínua revisió dels nostres fets, records, avantpassats, etc. I és de vital importància saber d’on venim, per entendre cap a on anem.
Tot seguit us volem explicar, de quina manera vam viure enguany aquesta feina a quart de primària. En primer lloc, vam aprendre el concepte de font històrica. Posteriorment, per grups cooperatius, els nens i nenes van realitzar un mapa mental amb els diferents tipus de fonts que hi ha, i vam establir relacions entre aquestes i les fonts d’informació que ens permet recrear la nostra història personal (relats, documents, objectes o imatges).
A continuació, per tal d’aprofundir en les fonts gràfiques, vam crear una línia del temps a l’aula amb l’evolució de diferents aspectes de la vida durant els últims 100 anys. Per facilitar l’organització de la feina trobada, els alumnes van utilitzar una eina que estan coneixent just ara, el Google Drive. A la sessió d’informàtica els alumnes, per grups i temàtica, van buscar fotografies dels diferents temes (habitatge, indumentària, transports, tecnologia….), ho van compartir amb els companys del grup i amb els tutors. Després a l’aula vam fer una exposició seguint la línia del temps des del 1900 fins a l’actualitat. D’aquesta manera, tots vam poder veure i comentar l’evolució que hi ha hagut en tots els aspectes.
Per últim, per experimentar amb les fonts orals, vam donar continuïtat a un projecte iniciat anteriorment per l’Alícia Ayala i vam convidar a cinc avis i àvies de cada classe per fer-los preguntes sobre el seu passat a l’escola. Els avis i les relacions intergeneracionals són una font inestimable d’aprenentatge que cal aprofitar. Ens interessava saber com era la infantesa dels avis perquè els alumnes la poguessin comparar amb el seu dia a dia. La data de l’entrevista va ser el dilluns 17 de desembre d’11 h a 13 h, i va ser tot un èxit.
Els alumnes van preparar les preguntes, volien esbrinar com era la seva escola, quines activitats feien, com eren els mestres, com vestien, com eren les aules… Després d’escoltar les respostes dels avis, van descobrir que hi havia coses de la seva infantesa que no eren tan diferents i d’altres que ho eren molt! I durant dues hores vam compartir amb ells les seves vivències escolars, personals… Vam aprendre moltes coses i la seva experiència ens ajuda a pensar i mirar el món amb uns altres ulls!
Els tutors de 4t opinem que és un activitat molt engrescadora i emocionant. Durant tots els anys que l’hem fet ha tingut molt bona acceptació per part de les famílies i l’alumnat. Aquest treball aproxima dues generacions i l’escola a les famílies. En definitiva, converteix l’aula en un espai d’intercanvi on podem compartir vivències i aprendre els uns dels altres.
Una proposta d’intercanvi intergeneracional a 4t de primària
Alicia Ayala Martínez says
Companys i companyes de Quart, gràcies per aquest article sobre la presència dels avis I àvies a l’escola.
Diu l’Eva Bach que una escola que sigui una segona llar, acollidora, s’ha de preocupar de teixir ponts entre famílies i escola. A més, continua dient, si l’escola dóna un lloc preferent a la vellesa, als savis de la tribu, fa molt bells als seus membres. Enhorabona per fer-ho posible un altre any.