Paula Borràs, alumna de 2n de Batxillerat
El passat dijous dia 16 de febrer, els alumnes de 2n de Batxillerat vam rebre l’esperada visita de la coordinadora de les PAU (o proves d’accés a la universitat), Pilar Gómez. A causa de la polèmica que s’havia generat els últims dies entorn les proves de selectivitat, els alumnes teníem especial interès a saber què passaria amb la discòrdia de l’aparició d’una cinquena matèria a la fase d’examinació obligatòria de les PAU 2017.
A causa de la polèmica que s’havia generat els últims dies entorn les proves de selectivitat, els alumnes teníem especial interès a saber què passaria amb la discòrdia de l’aparició d’una cinquena matèria a la fase d’examinació obligatòria de les PAU 2017.
El problema resultava ser que a part de les quatre matèries que ja pertanyien a la primera fase (Català, Castellà, Anglès i Història d’Espanya o Història de la Filosofia) ara s’havia proposat afegir una cinquena a triar entre: Matemàtiques, Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials, Llatí i Història i Fonaments de l’Art o bé Història de l’Art. Això va generar pànic entre els alumnes, que no enteníem com se’ns podien canviar les regles del joc quan ja quasi estàvem a punt d’acabar la partida. El problema no residia en haver d’examinar-se d’una matèria més, sinó en no tenir l’oportunitat d’aconseguir la màxima puntuació.
Per aclarir aquest concepte presentaré un exemple pràctic: jo mateixa, estudiant de la branca del batxillerat social, vull fer el grau d’ADE. Si vull entrar en una universitat on la nota de tall és prou alta, per exemple un 12, necessitaré presentar-me a la fase específica per aconseguir pujar la meva nota. En aquest grau, les matèries de fase específica que més ponderen (un 0,2 com a màxim) són Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials i Economia. Si aquesta primera matèria ja està inclosa a la fase general jo no podré obtenir més d’un 12 perquè no me’n podré examinar a la fase específica. I com el meu cas, el de molts més alumnes que es van trobar amb una reforma injusta.
Amb aquesta polèmica en ment, els alumnes vam escoltar amb atenció i molt interès la xerrada que ens va oferir la Pilar Gómez. Amb l’ajut d’un aclaridor Power Point, ens va explicar amb detall el complex mapa de l’accés i l’admissió a la universitat. Per una banda va explicar el funcionament de les fases d’examinació i va presentar les dates dels exàmens (13, 14 i 15 de juny). Va ressaltar la importància de realitzar un bon primer i segon de batxillerat, ja que la nota resultant d’aquests dos cursos comptarà un 60% sobre la total de la Selectivitat. Tot seguit va esmentar les normes de la prematriculació i la matriculació i va animar-nos amb una bona xifra tot i que potser massa general: un 96,97% dels alumnes van superar les PAU el 2015.
Per altra banda va mostrar una taula de ponderacions on figuraven les 20 matèries de modalitat a les quals podíem optar per examinar-nos a la fase opcional per complementar la nostra nota. Va afegir una demostració pràctica de diverses persones que s’havien presentat a les PAU l’any anterior per exemplificar com s’obtenia la nota final i després va passar a explicar el funcionament del calendari en relació a les assignacions de places d’universitat.
Finalment, també va aprofundir en les proves d’aptitud personal (PAP) per a aquells estudiants que volguessin optar per camins molt concrets com Cinematografia, Educació infantil i primària o Esports. Per acabar, va indicar-nos diverses pàgines web on podríem trobar tota la informació necessària sobre les universitats a Catalunya, el procés de matriculació i d’assignació, les beques i ajuts, i inclús va parlar-nos d’una pàgina per posar a prova els nostres coneixements i veure si estàvem preparats per la Selectivitat.
A més, va deixar un espai per aclarir els dubtes tant d’alumnes com de professors. D’aquesta manera va poder respondre a l’interrogant que tots i totes teníem present: la cinquena matèria afegida a la fase general també ponderaria a la fase específica, deixant a tothom en igualtat de condicions i permetent als alumnes aplicar el resultat de la matèria a la fase específica també.
En conjunt va resultar una conferència molt informativa que va alleujar molts dels alumnes que teníem qüestions respecte del polèmic canvi de plans. La Pilar Gómez va aclarir tots els nostres dubtes, va realitzar una xerrada amena i va animar-nos de cara al fi de curs i les PAU. No obstant això, els alumnes seguirem amoïnats o, si més no, pendents de les proves del juny amb cert nerviosisme, però continuarem el curs ,sobretot, amb molta motivació i esforç.
La Pilar Gómez ens explica els canvis en les proves d’accés a la universitat (PAU) de 2017
Deixa un comentari