Jordi Esteruelas, exalumne de l’Escola
Les eines de Modelatge i Animació 3D són relativament noves i desconegudes per a la majoria. El software 3D va aparèixer a finals del segle XX quan la coneguda productora Pixar va llançar “Toy Story”, un film que va capgirar el panorama cinematogràfic introduint-se com a competidor directe del cinema convencional. A partir d’aquest punt el cinema d’animació ha crescut exponencialment creant un mercat propi amb empreses que competeixen entre elles com Pixar (Finding Nemo), Dreamworks (Shrek) o Ilumination Entertaiment (Minions) que, a gran velocitat, han anat posant les eines de creació digital 3D en mans de més persones, fent-les facils i intuïtives. Així doncs, veurem com aquestes eines deriven a una amplia gama de sectors, ajudant a dissenyadors, arquitectes o enginyers, a desenvolupar la seva feina, per tant, les eines de creació 3D comprenen una àmplia part del sector laboral i són útils per concebir, animar, i fins i tot materialitzar qualsevol tipus de projecte creatiu.
En si, la base de totes aquestes eines és un entorn 3D virtual on nosaltres hi movem uns punts creant així formes en l’espai, i és d’aquí d’on surten tots els personatges, entorns i objectes que veiem a les pel·lícules. En la meva experiència personal en aquests anys en el món de la creació en 3D he pogut treballar en dos sectors concrets, la concepció i animació de personatges i el disseny d’expositors comercials, dues temàtiques aparentment diferents, que en el fons parteixen del mateix punt.
Parlant en primer lloc de la creació de personatges, veiem els projectes del Lego i el Pokemon, on l’activitat proposada era modelar-los des de zero, texturitzar-los (es a dir, aplicar-los una textura) i integrar-los en una imatge.
Passant a veure els projectes de creació d’expositors i stands publicitaris, veiem en els exemples diverses idees proposades a diferents empreses (que no podem esmentar per motius legals) d’expositors i stands per a productes de la seva marca.
Tots els projectes, tot i pertànyer a àmbits diferents, segueixen el mateix patró de treball, anomenat 3D Pipeline, que veurem durant les classes i que comprèn processos com el modelatge, la texturització o l’animació.
L’extraescolar de Modelatge i Animació 3D està adreçada a aquells alumnes d’entre 4t d’ESO i 2n de Batxillerat (donada la complexitat del software que tractarem), creatius i amb facilitat per al treball en equip.
D’una banda, l’objectiu de l’activitat és que els alumnes tinguin unes nocions sobre eines 3D i expressió gràfica que treballarem a classe durant la primera meitat de la activitat, i d’altra banda que incrementi la seva capacitat creativa i de treball en equip mitjançant un projecte en grup en el qual treballarem en la segona meitat.
Per al correcte desenvolupament de la activitat, durant les classes treballarem amb els Mac’s de Batxillerat, unes màquines potents amb capacitat per treballar amb softwares com Maya, Mudbox, Photoshop o After Effects, els principals protagonistes de l’activitat, i treballarem també amb el material de dibuix del taller de Batxillerat, per desenvolupar la part creativa i artística dels projectes, com l’Storyboarding o el Character Design.
Què hi ha més enllà dels famosos films que ens han marcat, com Toy Story, Wall-e o Inside Out? En l’extraescolar de Modelatge i Animació 3D ho descobrirem.
teresa villalba parer says
Molt interessant al ser un camp novedos i amb futur.
Felicitats per l’article!!!