Laura Nogueras , mestra de música
Arc amunt, arc avall, pizzicato, arquet, cordes obertes, primer dit i ara segon dit, violí 1, viola 3… aquestes són algunes de les paraules que se senten a l’aula de música de primària, on viuen 16 instruments de corda (10 violins, 3 violes, 2 violoncels i 1 contrabaix) que aquest curs estan fent sonar alumnes de 3r, 4t i 5è.
El curs passat es va començar a l’Escola el projecte d’ instruments de música de corda amb els alumnes de 3r i 4t de primària. La direcció del departament de música de l’escola, va pensar que la incorporació de la pràctica musical col·lectiva a les aules ordinàries seria un bon recurs per adquirir, a més de coneixements musicals, altres tipus de valors com l’autocontrol, l’ordre, la cultura de l’esforç i la perseverança, entre d’altres. No tot es pot aconseguir amb immediatesa, però poc a poc, es pot anar molt lluny!
Amb l’aprenentatge d’instruments de corda pretenem aconseguir, a més d’un major coneixement d’aquesta secció orquestral, despertar diferents vocacions musicals i instrumentals entre els nostres alumnes.
Des de la perspectiva musical, amb l’aprenentatge d’instruments de corda pretenem aconseguir a més d’un major coneixement d’aquesta secció orquestral, despertar diferents vocacions musicals i instrumentals entre els nostres alumnes. Els alumnes, ja en la primera classe, mostren molt d’interès pel projecte i les mestres que estem al capdavant intentem mantenir-lo i reforçar-lo proposant tot tipus de peces que siguin motivadores, incorporant acompanyaments de piano o àudio, ritmes dinàmics i estils diferents.
Les classes de música en aquests dos cursos es desenvolupen de la següent manera:
Durant les dues sessions setmanals de música, els alumnes es distribueixen en dos grups de catorze: el grup piano i el grup forte. En sessions de vint-i-cinc minuts, un grup fa corda, mentre l’altre fa classe de tècnica vocal, lectura i audició.
Al cap d’aquesta estona, els grups s’intercanvien i fan una altra sessió de vint-i-cinc minuts. Un grup es queda a la seva aula mentre l’altre es desplaça a la sala de música.
A principi de curs, els alumnes poden escollir, després de visualitzar i escoltar cadascun dels instruments, quin és el que li agradaria tocar. També se’ls aconsella tot tenint en compte les condicions físiques (les violes són prou més grans que els violins). En cas que un instrument rebi molts adeptes, es dóna als alumnes la possibilitat de canviar d’instrument al tercer trimestre. Un cop feta la tria, a cada alumne se li assigna un número d’instrument, d’aquesta manera el Pau toca el violí 1, la Jana el 4, el Biel la viola 3 i la Carlota el cello 1. Això facilita l’ordre d’entrada i sortida de l’aula i la responsabilitat de cada alumne i s’aconsegueix una dinàmica molt positiva.
Els alumnes de 3r i 4t no han d’adquirir l’instrument, totes les partitures es treballen durant l’estona de classe, però cada vegada són més els que volen practicar a casa i en tenen un. Aquesta implicació de les famílies i la motivació tan extraordinària dels alumnes ha portat a la prolongació d’aquest projecte durant aquest curs escolar amb els alumnes de 5è, cosa que ha repercutit molt favorablement en un augment de la corda a nivell extraescolar, comptem amb 4 alumnes de contrabaix, 3 de violoncel, 5 de viola i 45 de violí.
Fins ara, a l’escola, els alumnes de 5è i 6è dedicaven les 2 hores lectives de música a la pràctica del teclat. Aquest curs, una mitjana d’entre 10 i 15 alumnes de cada classe de 5è han volgut continuar amb l’aprenentatge d’instruments de corda. El funcionament en aquest nivell varia una mica respecte del que fan al cicle mitjà: les dues hores de música es dediquen a la pràctica dels instruments de corda amb una introducció teòrica de la peça que s’està treballant i/o els aspectes tècnics nous que aprendran (com per exemple: les lligadures, ritmes nous, saber identificar i diferenciar signes d’interpretació de la corda com si es tractés d’una orquestra, escales i apregis, etc.) A més a més s’incorporen la clau de Do en 3a utilitzada per les violes i la de Fa pels violoncels i contrabaixos. Els alumnes són capaços de formar part d’un conjunt on cada instrument interpretarà una veu independent.
Els alumnes treballen per assolir un objectiu comú adquirint eines competencials de primer ordre com són el treball en equip, la cooperació, la comunicació, l’empatia, la resolució de conflictes i la pressa de decisions.
Aquest projecte de corda es desenvolupa sempre en grup. No és el concepte clàssic de classe particular de violí, viola, violoncel o contrabaix, sinó que els alumnes més enllà d’aprendre junts aprenen els uns dels altres, mentre valoren i assimilen les singularitats de cada secció, és a dir, s’aconsegueix un aprenentatge en xarxa on cadascú dels participants juga un paper molt significatiu. Els alumnes treballen per assolir un objectiu comú adquirint eines competencials de primer ordre com són el treball en equip, la cooperació, la comunicació, l’empatia, la resolució de conflictes i la pressa de decisions, entre d’altres.
El sistema que hem creat és bastant particular, tot i que té algunes similituds amb els objectius que persegueixen moltes escoles americanes, on les classes de conjunt instrumental tenen una gran popularitat i són una de les raons de la remarcable consciència cultural que existeix al país i la constant proliferació d’orquestres de tots els nivells.
L’objectiu de les nostres classes col·lectives culmina al mes de juny, quan cada classe de 3r i 4t, – a part de la ja tan nostrada cantata- interpreta una peça per corda acompanyada en directe per un piano i percussió. Així doncs, els alumnes són conscients de la trajectòria ascendent, i aquells esgarips que sonaven al principi s’han anat convertint a poc a poc en melodies agradables d’interpretar i escoltar.
El curs passat a la nostra escola vam començar a 3r i 4t de primària un projecte per aprendre a tocar un instrument de corda a les classes de música. Després d’un primer any experimental amb resultats molt positius tant per part dels mestres com dels alumnes, el projecte s’ha consolidat i s’ha ampliat a 5è. A l’article Corda: un aprenentatge en molts sentits, podreu conèixer en què consisteix i quins són els beneficis que obtenen els alumnes.
Deixa un comentari